Direct naar inhoud

Uitrol slimme meter ligt stil, voorlopig alleen spoedeisende klussen

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 17 maart 2020

De regionale energienetbeheerders voeren tot 6 april alleen nog spoedeisende werkzaamheden uit. Alle afspraken bij bedrijven en consumenten die niet urgent zijn, vervallen. Ook de grootschalige uitrol van slimme meters, die eind dit jaar afgerond zou moeten zijn, ligt daardoor stil.

Het beheer van de elektriciteits- en gasnetten behoort tot de vitale processen die de samenleving draaiende houden. Dat wil echter niet zeggen dat alle werkzaamheden van de netbeheerders door kunnen of moeten gaan. De gezamenlijke netbeheerders hebben besloten een groot deel van hun werk tijdelijk, dat wil zeggen in ieder geval tot 6 april, neer te leggen in verband met het coronavirus. Alle afspraken bij mensen thuis worden afgezegd. Installaties van slimme meters of andere klussen die in de meterkast moeten gebeuren, gaan niet door.

Alle afspraken van netbeheerders voor klussen ‘achter de voordeur’ worden afgezegd, in ieder geval tot 6 april. Daardoor komt ook de installatie van slimme meters volledig stil te liggen. Of de slimme-meteruitrol na 6 april weer hervat wordt, hangt af van de adviezen die het RIVM de komende weken zal geven. (Foto: Enexis)

Volgens woordvoerder Jenny Huttinga van Netbeheer Nederland is het stilleggen van de slimme-meteruitrol “een logistieke nachtmerrie”. Tienduizenden klanten per netbeheerder moeten worden afgebeld, en er zijn bij de installatie van de meters ook allerlei externe aannemers betrokken die moeten worden ingelicht. “De netbeheerders zijn daar nu allemaal mee bezig, de trein komt langzaam tot stilstand”, aldus Huttinga. Of afspraken vanaf 7 april wel weer doorgaan, hangt af van de richtlijnen van het RIVM, stellen de netbeheerders. “Daar houden we ons aan.”

Of het stilleggen van de slimme-meteruitrol directe gevolgen heeft voor het einddoel, is nog niet helemaal duidelijk. Eind 2020 moet de slimme meter aan alle huishoudens zijn aangeboden, en de doelstelling is dat minimaal 80% van de huishoudens ook echt een slimme meter in huis heeft aan het eind van dit jaar. Eind 2019 was bij 88,9% van de huishoudens een slimme meter aangeboden, en hadden 6,4 miljoen huishoudens een slimme meter, wat neerkomt op 76,5%.

Huttinga van Netbeheer Nederland: “We plaatsen er per jaar zo’n 1,2 miljoen, 100.000 per maand dus. Dat werk komt nu helemaal stil te liggen, in elk geval tot en met 6 april. We moeten nog gaan kijken of en hoe we de huidige vertraging weer kunnen inlopen.”

Liander-woordvoerder Peter Hofland maakt zich over vertraging nog niet al te veel zorgen. Van de 375.000 meters die Liander dit jaar moet aanbieden, zijn er in januari en februari al 85.000 gedaan. In dat tempo zouden over een heel jaar 510.000 meters aangeboden kunnen worden, dus enige vertraging kan Liander wel hebben.

Ook Enexis, na Liander de netbeheerder met de meeste klanten, ligt goed op schema en kan een periode zonder installaties wel hebben. Voor elektriciteitsmeters heeft Enexis de doelstelling van 80% al gehaald, zegt woordvoerder Tim van Ham, voor gasmeters zit de netbeheerder op zo’n 75% en zou volgens de oude planning de grens van 80% ergens in september of oktober gehaald worden. Wel wijst Van Ham op een ander mogelijk probleem als de uitrol op een gegeven moment weer hervat kan worden: “We hebben ook fabrikanten die door corona hun deuren hebben gesloten en dus niet leveren. Hoe dit allemaal gaat uitpakken, zullen we echt moeten afwachten.”

Wel storingen en grootzakelijke klanten

Voor gas- en stroomstoringen komen netbeheerders wel langs, maar mensen die bellen met het landelijke storingsnummer wordt gevraagd of ze mogelijk besmet zijn met het coronavirus en of ze in quarantaine of thuisisolatie zitten. In dat geval nemen monteurs “passende maatregelen” om contact te voorkomen. Voor de monteurs gelden bij alle werkzaamheden de landelijke richtlijnen: geen handen schudden, en een veilige afstand bewaren, en “medewerkers in de buitendienst die gezondheidsklachten hebben, blijven thuis totdat deze klachten helemaal verdwenen zijn”, meldt netbeheerder Enexis.

Liander en Enexis melden dat afspraken bij grootzakelijke klanten nog wel doorgaan “in overleg met de klant”. Volgens Liander-woordvoerder Peter Hofland gaat dat bijvoorbeeld om aansluitwerkzaamheden of werk in middenspanningsinstallaties bij grootverbruikers. “We voeren dat soort werkzaamheden nog wel uit, maar alleen als we daarbij de richtlijnen van het RIVM kunnen naleven en de klant het wil. Monteurs blijven op afstand en monteurs die verkouden zijn, blijven thuis, want de gezondheid staat voorop.”

Namens Enexis zegt woordvoerder Van Ham eveneens dat werk bij grootzakelijke klanten “in bijna alle gevallen” door kan gaan. “Uitgangspunt is dat de omstandigheden en risico’s beheersbaar moeten zijn. Bij grootzakelijke klanten is dat meestal zo. Achter de voordeur bij consumenten weten we minder goed wat we aantreffen en daar ligt dat dus anders.”