Direct naar inhoud

ACM wil strikte scheiding van taken bij rol netwerkbedrijf in warmtevoorziening

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 2 juli 2020

De ACM heeft weliswaar sterke bedenkingen bij een ruimere rol voor netwerkbedrijven in de warmtevoorziening, maar stelde niettemin een lijstje met voorwaarden op waaronder het wellicht toch kan. Het is nu aan de politiek om te besluiten over de wenselijkheid ervan.

Zurichtoren in Den Haag, waar de ACM kantoor houdt. (Foto: Energeia)

De ACM heeft weliswaar sterke bedenkingen bij een ruimere rol voor netwerkbedrijven in de warmtevoorziening dan waar nu sprake van is, maar stelde niettemin een lijstje met voorwaarden op waaronder het wellicht toch kan. Het is nu aan de politiek om te besluiten over de wenselijkheid ervan.

Afgelopen maart adviseerde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om niet toe te staan dat netbeheerders de rol van integraal warmtebedrijf op zich nemen. Dat zou namelijk hun onafhankelijke positie aantasten en dat is in strijd met het Europees recht. Voor de overkoepelende netwerkbedrijven ligt dat net iets anders. Daar ziet de ACM wel mogelijkheden, maar dan alleen onder heel strikte voorwaarden.

Deze donderdag publiceerde de toezichthouder op verzoek van minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat, VVD) een nieuw advies, waarin staat welke voorwaarden dat zijn. Op de eerste plaats, aldus de ACM, moet worden voldaan aan alle relevante regelgeving uit Brussel met betrekking tot de scheiding van verantwoordelijkheden tussen netbeheerder en (de andere onderdelen van) het netwerkbedrijf. Dat betekent onder meer dat alle entiteiten in de groep moeten beschikken over een eigen bestuur en eigen middelen. Ook mogen de aandeelhouders van het netwerkbedrijf geen instructies geven aan de dagelijkse leiding van de netbeheerder.

Kruissubsidiëring

Maar dat is niet voldoende. Er zouden meer voorwaarden moeten worden gesteld om de scheiding van taken en verantwoordelijkheden te garanderen. De ACM pleit onder meer voor een verbod op kruissubsidiëring, het verbieden of beperken van de hoofdelijke aansprakelijkheid van de netbeheerder en het beperken van het uitkeren van dividend indien het risico bestaat dat de netbeheerder zijn wettelijke taken niet meer kan uitoefenen. Verder dient er een verbod te komen op economische transacties tussen de netbeheerder enerzijds en de overige bedrijven anderzijds. De namen van netwerkbedrijf, netbeheerder en warmtebedrijf mogen niet vergelijkbaar zijn.

In dit tweede advies doet de ACM geen uitspraken over de wenselijkheid van een rol voor het netwerkbedrijf in de warmtevoorziening. Uit het rapport van maart valt echter op te maken dat de toezichthouder er zelfs met inachtneming van strikte voorwaarden geen warm voorstander van is. Want ook met een “aanvullend pakket aan maatregelen”, zo schreef de ACM destijds, zijn de risico’s naar verwachting “niet volledig weg te nemen”. Of de voordelen niettemin opwegen tegen de nadelen “vraagt om een nadere beleidsmatige afweging”, aldus de toezichthouder.

Bij de start van de consultatie van de nieuwe Warmtewet, eind vorige maand, liet minister Wiebes weten de rol van netwerkbedrijven nog te onderzoeken. Met name de gemeenten hebben hierop aangedrongen.