Direct naar inhoud

‘Pas als je iets kan meten, kun je gedrag van mensen aanpassen’

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 7 januari 2021

Debby Slofstra is per 1 januari aangetreden als CEO van Schneider Electric Nederland. Ze volgt Paul Bron op, die de functie sinds 2015 bekleedde. Vanachter de keukentafel -ook bij Schneider werken ze thuis- vertelt Slofstra over de prioriteiten voor de komende jaren.

Schneider Electric is een Frans bedrijf dat actief is in honderd landen en naar eigen zeggen voorop loopt in de transformatie van energiemanagement. Het had in 2019 wereldwijd een omzet van ruim €27 mrd. De Nederlandse tak is goed voor omstreeks €130 mln (cijfers 2017).

Het bedrijf is voor het grote publiek meest zichtbaar als producent van laadpalen, maar werkt vooral bij klanten achter de schermen aan energiebeheer en industriële automatisering. Het produceert een baaierd aan producten, van middenspanning-transformatoren voor netbeheerders tot nokkenschakelaars voor de industrie en van spanningsregelaars voor datacenters tot software voor gebouwbeheerders.

Debby Slofstra, de nieuwe ceo van Schneider Electric Nederland. (Foto: Diederik van der Laan/De Beeldredactie)

Uw bedrijf is in veel sectoren actief. Welke ontwikkelingen worden bepalend voor uw bedrijf?

“In de kern zijn dat twee dingen: de wereld wordt steeds meer elektrisch en de wereld wordt steeds meer digitaal. Wij helpen klanten met elektrificeren en digitaliseren en dat zal in de komende jaren alleen maar meer worden.”

“Concreet produceert Schneider duizenden producten die allemaal ‘connectable’ zijn. Dat wil zeggen dat je ze kan aansluiten op het internet en dat ze data kunnen uitspugen. Uit dat stuwmeer aan data kunnen we trends ontwaren, die je kunnen helpen verduurzamen. Niet in de laatste plaats door het gedrag van mensen te beïnvloeden.”

Is de focus voor Nederland anders dan voor andere landen?

“De trends zijn hetzelfde. Het verschil zit hem vooral in de klanten. Wij hebben in Nederland bijvoorbeeld relatief veel datacenters als klant, omdat hier nu eenmaal veel datacenters zitten.”

“Ook is er in Nederland een relatief grote markt voor slimme kantoren. Wij denken dat we daarin koploper zijn in Europa. Vijf jaar geleden werd The Edge geopend, het kantoor van Deloitte in Amsterdam. Persbureau Bloomberg noemde het kantoor ‘misschien wel de meest volledig uitgevoerde visie van het internet of things die de wereld ooit gezien heeft’. Dat kantoor zit vol met onze apparatuur.”

Wat gaat het internet of things betekenen voor de energiesector?

“Eigenlijk hetzelfde als in andere sectoren. Simpel gezegd: als je apparaten verbindt met het internet, dan kun je trends ontwaren in het gebruik daarvan. Dat helpt om apparaten efficiënter in te zetten, maar ook om ze langer mee te laten gaan. Dat geldt voor netbeheerders net zo goed als voor ziekenhuizen, datacenters of fabrieken.”

“Je kan dan bijvoorbeeld werken met ‘predictive maintenance’, wat betekent dat je op basis van real-time data vrij precies kan zien waar en wanneer onderhoud nodig zal zijn. Zo kan je reparaties efficiënter inplannen, zonder grote delen van het bedrijf stil te leggen. De volgende stap is ‘prescriptive maintenance’. Dat is een systeem dat niet alleen suggesties doet over onderhoud, maar ook gedetailleerde aanbevelingen over het verbeteren van de processen binnen je bedrijf, met behulp van kunstmatige intelligentie.”

Gaan er grote dingen veranderen in het tijdperk-Slofstra?

“Veel zal hetzelfde blijven, maar ik verwacht dat er de komende jaren meer nadruk zal komen op een betere ketensamenwerking. Bedrijven kunnen veel winnen door samen te werken met klanten en toeleveranciers, vooral op het gebied van duurzaamheid. Of dat nu is in de energiesector, het vastgoed of de industrie.”

“Dan moeten ze wel met elkaar praten. Dat gebeurt de afgelopen tien jaar al steeds vaker, maar het kan nog beter. Wij kunnen daarin een rol spelen. Omdat je onze technieken achter de schermen terugvindt bij een hele brede groep bedrijven en instellingen, hebben wij de contacten om mensen om tafel te krijgen.”

Wat doet een afgestudeerd historicus aan het hoofd van een technologiebedrijf?

“Ik ben afgestudeerd op de jazzmuziek van de jaren twintig, dus dat is inderdaad een andere tak van sport. Na mijn studie ben ik in de IT beland. Jaren later, toen bedrijven in die sector steeds meer gingen outsourcen naar landen als India, ben ik overgestapt naar de bouw. Dat was toen nog een heel traditionele sector, maar ik had het idee dat alles op termijn een stekker zou krijgen waardoor deze twee werelden uiteindelijk in elkaar zouden schuiven. Dat is ook gebeurd.”

“Uiteindelijk ben ik vice-president building geworden bij Schneider Electric Nederland. In ons bedrijf heb je twee soorten mensen nodig. Ten eerste technici die alle details weten op een specifiek deelgebied, en ten tweede mensen die meer holistisch kijken en de wens van de klant goed kunnen begrijpen. Zeker als het aankomt op ketensamenwerking is zo’n holistische benadering belangrijk.”