Autosector moet CO2-uitstoot met 30% terugdringen
Autofabrikanten moeten het komende decennium de CO2-uitstoot van hun Europese wagenpark met 30% terugdringen.
Autofabrikanten moeten het komende decennium de CO2-uitstoot van hun Europese wagenpark met 30% terugdringen.
Er moeten fiscale prikkels komen voor elektrische leaseauto's, autobatterijen moeten een rol krijgen in het het duurzame energiesysteem en netbeheerders moeten geweerd worden van de markt voor laadinfrastructuur. Op die manier ziet branchevereniging Energie-Nederland duurzame mobiliteit voldoende gestimuleerd om in Nederland een koplopersrol te blijven vervullen. Opmerkelijk is dat de energiebedrijven de aankomende Wet voortgang energietransitie niet ver genoeg vinden gaan.
Havenbedrijf Groningen Seaport is op het chemiepark Oosterhorn in Delfzijl begonnen met de aanleg van een waterstofleiding, die waterstof van chemieconcern AkzoNobel naar een waterstoftankstation van Pitpoint zal brengen. Het tankstation is bedoeld voor waterstofbussen die vanaf volgend jaar tussen Delfzijl, Groningen en Assen gaan rijden.
De Europese Commissie stelt de komende drie jaar zo'n €2,2 mrd beschikbaar voor innovatieve projecten die bijdragen aan schone energie. De nadruk ligt op de thema's hernieuwbaar, energiebebesparing in de gebouwde omgeving, elektrisch vervoer en opslag.
De provincies Overijssel en Gelderland vragen in Europese aanbesteding om de aanleg en exploitatie van 2.250 openbare laadpalen, goed voor 4.500 laadpunten. Marktpartijen die interesse hebben in de opdracht, moeten slim laden mogelijk maken en gebruikers in staat stellen om zelf te kiezen waar de stroom vandaan komt.
Na Rotterdam krijgt ook de Amsterdamse haven een drijvend tankstation voor vloeibaar gemaakt aardgas (LNG). Kleinere zeeschepen en cruiseschepen kunnen vanaf 2019 in Amsterdam terecht voor het tanken van deze brandstof.
Allego mag twee snelladers plaatsen in Eindhoven. Dat is de uitkomst van een kort geding tussen Nuon en de gemeente Eindhoven, waarin de rechtbank Den Bosch deze vrijdagmiddag uitspraak heeft gedaan. Nuon was van mening dat de gemeente de opdracht niet aan Allego had mogen gunnen, omdat Allego als dochter van netwerkbedrijf Alliander geen stroom mag leveren. De rechter heeft Nuon echter niet-ontvankelijk verklaard, omdat de inschrijving van Nuon zelf niet deugde.
Waar de meeste energiemaatschappijen die actief worden op de markt voor elektrisch vervoer zich richten op het aanbieden van laadpassen of -palen, kunnen particuliere klanten via de Nederlandse Energiemaatschappij (NLE) een elektrische auto leasen. Dat maakt het bedrijf deze donderdag bekend. De energieleverancier werkt samen met leasemaatschappij Justlease om elektrische auto's van het type Smart Forfour aan te kunnen bieden.
Allego en Microsoft hebben samen een platform ontwikkeld waarmee "een breed portfolio met clouddiensten" ontsloten wordt. De dienst zou van toegevoegde waarde zijn voor elk bedrijf dat zich met elektrisch vervoer wil inlaten.
Grote energiebedrijven zoals Shell en Total lijven start-ups voor oplaadpalen in. Ze hopen straks via elektrisch laden én ontladen van auto’s geld te verdienen in de energietransitie.
Windturbinebouwer Lagerwey gaat samen met waterstofproducent Hygro een windturbine bouwen die waterstof produceert. De turbine komt op het testveld van Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) te staan in de Wieringermeer, en moet in 2019 waterstof leveren voor vrachtverkeer. Dat maakten de partijen afgelopen woensdag bekend.
Het demissionaire kabinet stelt komend jaar €16,8 mln beschikbaar voor het stimuleren van duurzaam transport. Initiatiefnemers van infrastructurele projecten, innovatieclusters en demonstraties kunnen nog tot het einde van het jaar een aanvraag indienen.
Snellaadbedrijf Fastned lanceert Autocharge, een nieuwe dienst waarmee het opladen van een elektrische auto mogelijk wordt zonder laadpas of app. De laadpalen van Fastned herkennen namelijk de auto zodra deze de stekker in het stopcontact steekt.
Havenbedrijf Rotterdam en leverancier van alternatieve brandstoffen PitPoint.LNG doen onderzoek naar de bouw van een bunkerstation voor vloeibaar gemaakt gas in de haven van Dordrecht. De twee bedrijven hebben daartoe een intentieverklaring ondertekend.
Het gebrek aan een Europese batterijfabrikant legt de positie van Europese industriële spelers in de waagschaal. Batterijen zijn cruciaal voor de toekomstige industriële ontwikkelingen, en dus moet Europa zich verzekeren van eigen toegang tot deze technologie. Dat stelde Eurocommissaris Maroš Šefčovic (Energie Unie) woensdag na gesprekken met lidstaten en vertegenwoordigers van de industrie.
Netbeheerder Stedin wil dat in 2020 zijn volledige bedrijfswagenpark -ruim tweeduizend auto's- elektrisch rijdt. Ook het woon-werkverkeer, de zakelijke reizen en de lease-auto's van het bedrijf moeten in dat jaar uitstootvrij zijn, is de ambitie.
Olie- en gasbedrijf Shell neemt het Amsterdamse NewMotion over, een van de grootste spelers in Europa op het gebied van laadinfrastructuur voor elektrische auto's. Daarmee zet Shell voor het eerst een serieuze stap op het gebied van elektrische mobiliteit.
Het Nederlandse Nuon Solar Team heeft de World Solar Challenge gewonnen, het wereldkampioenschap voor zonneauto’s in Australië. Het team uit Delft ging donderdag om 06.45 uur met zonneauto Nuna9 als eerste over de finish in Adelaide, andere teams op grote afstand achter zich latend. Het team deed er vier dagen en ruim zes uur over. Het is de zevende keer dat het Nuon Solar Team de race wint, tweemaal eindigde het team op de tweede plaats.
Het Franse automobielconcern Renault neemt een belang van 25% in Jedlix, een dochterbedrijf van het Nederlandse energieconcern Eneco. Het belang past in het beleid van Renault om fors te investeren in nieuwe modellen voor elektrische voertuigen.
De afvang en opslag van kooldioxide (CCS) wordt samen met de sluiting van kolencentrales de ruggengraat van het CO2-beleid in Nederland. De elektriciteitssector wordt geconfronteerd met een minimum CO2-prijs. De inzet op biomassa wordt teruggeschroefd, de inzet op wind op zee krijgt een extra impuls. Emissieloze auto's, geen aansluitplicht maar een warmterecht, het einde van de salderingsregeling en nog een tikkeltje minder gaswinning in Groningen. In een notendop zijn dit de plannen van Rutte III richting een duurzame Nederlandse economie.
Spelers in de energiesector reageren gematigd positief op de plannen van het nieuwe kabinet. Het regeerakkoord toont ambitie, en dat had niet iedereen verwacht. Toch had het op sommige punten best een onsje meer mogen zijn, vinden sommige groene organisaties. De energie-intensieve industrie benadrukt juist dat de maatregelen wel haalbaar moeten zijn voor bedrijven. En volgens de hoeder van het Energieakkoord Ed Nijpels zouden de coalitiepartijen onderling moeten vechten om de positie van klimaatminister.
Nuon heeft de gemeente Eindhoven voor de rechter gesleept, omdat de gunning van een opdracht aan Allego voor het plaatsen van twee snelladers onrechtmatig zou zijn. Allego grijpt de zaak aan om op zijn beurt te stellen dat Nuon zelf vals speelde bij de aanbesteding van de bewuste laadpalen.
De bijstelling is te klein om het een opsteker te noemen, maar in 2016 bedroeg het aandeel hernieuwbare energie van het eindverbruik van energie niet 5,9% maar 6,0%. Dat blijkt uit de publicatie Hernieuwbare energie in Nederland 2016 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Energieleverancier Vandebron stapt in de markt voor elektrisch rijden. Het bedrijf gaat laadpassen aanbieden, thuisladers en een app waarin gebruikers kunnen zien welke laadpaal vrij is, en hoeveel een tankbeurt bij de die paal zou kosten. Dat maakt het bedrijf deze woensdag bekend.
Voor de maritieme sector is de boodschap van Shell duidelijk: schakel over op LNG als scheepsbrandstof. Om het gebruik van Liquified Natural Gas (vloeibaar gemaakt aardgas) in schepen te stimuleren, heeft het concern dinsdag in de Rotterdamse haven een nieuw bunkerschip voor LNG in gebruik genomen.
Digitalisering biedt vele mogelijkheden. Een laadpaal kan bijvoorbeeld de ene auto prioriteit geven boven de andere. Maar hoe weet de klant of dat ook werkelijk gebeurt? En waarom zou de klant geloven wat hem op de mouw wordt gespeld? In het kader van het programma 'Democracy by Design' van Alliander is door E-laad nu een transparante laadpaal ontwikkeld die inzicht geeft in de elektricteitsstromen. Donderdag wordt in Eindhoven een prototype onthuld.
De gemeente Arnhem heeft een Europese subsidie in de wacht gesleept voor het koppelen van verschillende duurzame energieproductie-installaties aan verschillende vormen van energieopslag. Arnhem leidt het internationale project, waarvoor in totaal €7,4 mln subsidie beschikbaar is uit het Europese Interreg-programma.
Een aantal multinationals heeft dinsdag aangekondigd dat zij uiterlijk in 2030 alleen nog met elektrische personenauto's gaan rijden. Bij kleinere vrachtwagens van 3,5 ton tot 7,5 ton zal in dat jaar de helft elektrisch zijn. Ook zullen de bedrijven investeren in de infrastructuur voor elektrisch rijden.
Fastned heeft van de Duitse regering €4,1 mln subsidie toegekend gekregen voor de uitbouw van het Europese snellaadnetwerk dat het jonge bedrijf wil aanleggen. Met het geld moeten 25 Fastned-stations in Duitsland verrijzen.
Nota bene hét olieland van Europa loopt voor de muziek uit als het aankomt op elektrisch rijden. Noorwegen omarmt de Tesla zo snel dat een verlaging van de stimuleringsregelingen in zicht komt.