Direct naar inhoud

Is het falen van de slimme meter werkelijk vooral de schuld van marktpartijen? — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 4 april 2017
De inhoud van dit artikel is gemigreerd. Lijkt er iets mis te gaan, of onderdelen te missen? Neem dan contact met ons op.

In het pleidooi voor meer speelruimte stelt Netbeheer Nederland dat het marktmodel niet zaligmakend is. Ter illustratie wijzen ze op de tegenvallende energiebesparing bij huishoudens met slimme meters. Dat zou vooral komen omdat marktpartijen er maar matig in slagen consumenten te interesseren voor hun energiebesparingsdiensten. Helaas blijft het daarbij niet. Netbeheer Nederland stelt namelijk ook dat bij de energietransitie maatschappelijke kosten en baten een belangrijke rol spelen. Die afweging heeft volgens Netbeheer Nederland bij marktpartijen geen prioriteit. Daarmee suggereren de netbeheerders dat het met die afweging bij hen wel snor zit. Dat staat gelijk aan vloeken in de kerk.

Nog geen abonnee? Abonneer u op Energeia Energienieuws en krijg:

  • Onbeperkt online toegang tot energeia.nl
  • Toegang tot het online archief met ruim 70.000 artikelen
  • Dagelijks de belangrijkste headlines per e-mail
  • Tweewekelijkse online uitgave Trilemma

 

Of log in via onderstaande knop: