Een consortium van vijf internationale bedrijven wil de productie en het gebruik van LNG in Europa stimuleren. Het gaat om olie- en gasconcern Shell, de transportondernemingen Scania en Iveco, leverancier van energiediensten Disa en bio-LNG-specialist Nordsol. Laatstgenoemd bedrijf bouwt op Nederlandse bodem een productielocatie.
Dat is vorige week op de klimaattop in Polen bekendgemaakt. Het project heet BioLNG EuroNet en wordt medegefinancierd door Brussel. De samenwerking moet leiden tot de komst van 39 nieuwe LNG-tankstations onder de vlag van Shell in België, Frankrijk, Duitsland, Polen en Spanje. Hierdoor ontstaat een aaneengesloten netwerk van Zuid- tot Oost-Europa. Ook willen de bedrijven dat er de komende jaren minstens tweeduizend trucks op vloeibaar gemaakt gas extra de weg op gaan.
Receptuur
Een belangrijk onderdeel van de plannen is daarnaast de bouw van een productiefaciliteit voor bio-LNG op een nog nader te bepalen locatie in Nederland. Verantwoordelijk hiervoor is Nordsol, een bedrijf uit Bunnik dat tot voor kort luisterde naar de naam Osomo. Nordsol heeft naar eigen zeggen een uniek proces ontwikkeld voor het maken van vloeibaar gas uit organisch materiaal. Het zou de eerste commerciële fabriek zijn die het bedrijf neerzet.
Volgens oprichter Jerom van Roosmalen is bio-LNG de meest geschikte brandstof om zwaar vervoer te vergroenen. “Het heeft mij altijd verwonderd dat we niet meer methaan gebruiken in mobiliteit”, zegt hij tegen Energeia. “Daarom ben ik vanaf 2009 als ondernemer hiervoor praktische oplossingen gaan bedenken; eerst met CNG, later met bio-LNG. Omdat er nog niet veel technologie beschikbaar was, ben ik met een schone lei begonnen. In 2012 had ik een eerste proeffabriek met Shell en Gasunie, twee jaar later opgevolgd door een vernieuwd receptuur op het terrein van de WUR in Lelystad.”
Andere route
Het unieke aan de werkwijze van Nordsol laat zich niet eenvoudig uitleggen. Het komt vooral neer op het in een andere volgorde uitvoeren van bekende processen. Van Roosmalen: “Wij leggen een betere thermodynamische route af om biogas om te zetten in vloeistof. Door processen in een andere volgorde uit te voeren, bereiken we het zelfde resultaat met minder apparaten en minder energie.” De fabriek zal naar verwachting in 2020 gereed zijn. Daarna wil Nordsol nog eens “tientallen” productiefaciliteiten in Noordwest-Europa neerzetten.
Van Roosmalen benadrukt dat bio-LNG veruit de schoonste brandstof is voor transport. “Nog schoner dan elektrisch. En niet een klein beetje, maar heel veel. Een groot deel van onze elektriciteit komt uit kolencentrales en die kunnen wij gemakkelijk verslaan.” Daar komt bij dat Nodsol ook de CO2 vloeibaar maakt en die op de markt zet als bio-CO2.
Teruggaafregeling
Recent maakte het kabinet bekend de teruggaafregeling voor LNG te schrappen. De transportsector toonde zich hierover zeer ontstemd, en ook een deel van de Tweede Kamer is niet blij. Volgens coalitiepartijen VVD en CDA is het vreemd dat de regeling wordt afgeschaft, terwijl er geen ander schoon alternatief voor zwaar vervoer is. Volgens staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) staat het de onderhandelaars van het Klimaatakkoord vrij om alternatieve maatregelen te bedenken.