Direct naar inhoud

Verleiding

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Gepubliceerd op: 26 juni 2024

Vier jaar geleden in mijn vakantie reed ik ‘s avonds een Italiaans dorp in om een ijsje te gaan eten. Zo’n dorp waar het lijkt dat de tijd heeft stil gestaan. Terwijl we met ons ijsje terugliepen stonden vier lokale jonge knullen rond mijn auto. Druk pratend, door het raam kijkend en wijzend naar iets wat ze binnen zagen.

Met handen  en voeten communicerend begreep ik dat dit de eerste keer was dat ze een Tesla zagen. Om ze een lol te doen bood ik ze aan om samen een kort ritje te maken.

Aan het einde van de rit verzekerde het jochie naast mij dat hij als hij later groot was ook zo’n auto wilde gaan kopen. Mijn ‘mental note‘ was dat ik Elon Musk een mailtje moest sturen om hem te vertellen dat hij in staat was geweest om een auto te bouwen die zo verleidelijk is, dat zelfs Italiaanse jochies daarvan dromen. Dat is knap, want alle Italianen dromen toch over een Ferrari?

Ook ik laat me graag verleiden. Begin van deze maand waren we een paar daagjes naar de Bourgogne. Heerlijk huisje tussen de wijnvelden. Met in de buurt al die wijnhuizen waar het opnieuw lijkt dat de tijd heeft stil gestaan en waar ook de Tesla nog een opzienbarend vehikel is. Ik vind het geweldig om daar op bezoek te gaan om uiteindelijk wat wijntjes mee naar huis te nemen. Er was één wijnmaker die mij verraste met een vlammend betoog over zijn duurzame manier van wijn maken en dat je dat ook kon proeven. U begrijpt dat ik daar niet met lege handen kon vertrekken. En eerlijk is eerlijk, echt heerlijke wijn.

Bij heerlijke wijn hoort ook heerlijk eten. Vandaar mijn laatste aankoop. Als hobbykok hoorde ik namelijk het verhaal van de oprichter van het Nederlandse Combekk. Prachtige pannen en zo degelijk dat het lijkt dat de tijd heeft stil gestaan. Maar wel 100% gerecycled materiaal en nog goed geprijsd ook. Wie wil dat nou niet hebben?

Eindconclusie van deze voorbeelden is dat ik aan alles meer heb uitgegeven dan ik van plan was – en ik ben er nog blij mee ook.

En ik ben niet enige natuurlijk bij wie verleiden werkt, dat geldt voor ons allemaal. Wie had ooit gedacht dat we zoveel geld aan telefonie zouden gaan uitgeven, we kopen geen cd’s meer maar geven dat geld – en meer – uit aan spotify, Netflix is duurder dan het kijk- en luistergeld en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Verleiden is een zwaar ondergeschoven kindje in de energietransitie, terwijl ik juist denk dat we het tot kunst moeten verheffen. Technisch kunnen we al heel veel. We praten eindeloos aan allerhande energietafels, maar zullen we het allemaal een beetje aantrekkelijker maken voor eindgebruikers? Die moeten het namelijk willen hebben. Of nog beter, zo enthousiast zijn dat ze er spontaan over gaan vertellen aan anderen. Net als ik over mijn pannetjes en mijn wijntjes.

Delen op sociale media