De Europese industrie dreigt mondiaal achterop te raken. Dat heeft verschillende oorzaken. De oplossing zit volgens deskundigen in meer coördinatie, sturing én geld vanuit Brussel.
Ondergrondse opslag van waterstof is volgens experts cruciaal voor de Nederlandse energievoorziening van de toekomst. De eerste tests voor opslag in zoutcavernes zijn gedaan en vraag is er volop. Maar omwonenden en lokaal bestuur zijn nog huiverig voor waterstof onder hun voeten.
Een curator van Lightyear wil dat de Ondernemingskamer een onderzoek instelt. Hij stelt onvoldoende informatie te krijgen van het bestuur van de zonneauto-ontwikkelaar. Daarom kan hij zijn vermoedens van onbehoorlijk bestuur bij het bedrijf niet toetsen. Het bestuur van Lightyear zegt wel voldoende informatie te hebben gegeven.
Lightyear zet zijn droom om een zonneauto te produceren in de ijskast. Het bedrijf heeft sinds de doorstart begin dit jaar uit faillissement, geen nieuwe investeerders weten te vinden. Daarom richt de Helmondse zonneautostart-up zich op de productie van zonnedaken voor autofabrikanten.
Tata Steel dreigt de concurrentie te verliezen van Europese staalgiganten in de strijd om groen staal. Terwijl Tata wikt en weegt over zijn verduurzaming, hebben ArcelorMittal en ThyssenKrupp staatssteun binnen voor het bouwen van nieuwe fabrieken.
Afvalverwerker Attero krijgt een nieuwe eigenaar. Het Franse investeringshuis Ardian staat op het punt om de eerste 25% van de aandelen in de Nederlandse afvalverwerker te kopen van private-equityhuis 3i Infrastructure voor een bedrag van ongeveer €215 mln, zo meldt de laatste in een persbericht.
De IJmuidense staalfabrikant maakt pas op de plaats bij de verduurzaming van zijn fabriek. De verwachte kosten van de productie van ‘groen’ staal gemaakt met behulp van duurzame waterstof blijken tegen te vallen.
Tata Steel IJmuiden heroverweegt de manier waarop het zijn fabriek wil verduurzamen. Het bedrijf kijkt naar diverse scenario’s, waaronder een scenario waarin geen groene waterstof wordt gebruikt. Tata kondigde in 2021 nog aan zijn fabriek te willen verduurzamen door over te stappen op productie met waterstof in plaats van steenkool.
De vraag naar de transformatoren van het Nijmeegse Royal Smit is de afgelopen jaren flink gegroeid. Maar de productie van de apparaten is bewerkelijk, tijdrovend en moeilijk op te voeren.
Nienke Homan, de ‘bestuurlijke GroenLinkser’ uit Groningen, behartigt vanaf 1 mei de belangen van de chemische industrie in Nederland, als voorzitter van VNCI. “Met een enorme glimlach kan ze je dingen vragen en dan kun je moeilijk nee zeggen.”
Lightyear krijgt de tijd om zijn zonneauto alsnog te gaan ontwikkelen. Curator Reinoud van Oeijen heeft vrijdag goedkeuring gegeven aan de doorstart van de Helmondse start-up. Volgens de curator heeft het nieuwe Lightyear budget om “een half jaar tot een jaar” vooruit te kunnen. Het directieteam moet in de tussentijd nieuw kapitaal zoeken.
Lightyear lijkt voorlopig gered. Met een bedrag van €8 mln van een groep individuele investeerders, zet de zonneautobelofte een nieuw bedrijf op waar het de ontwikkeling van zijn model ‘2’ voort wil zetten. De komende maanden moet Lightyear nog wel nieuwe financiers vinden.
Het prijsplafond zal de overheid veel geld blijven kosten, ook al zijn de gasprijzen op de groothandelsmarkt al sinds begin dit jaar sterk gedaald. Aannames dat de kosten voor de schatkist fors omlaaggaan zijn te optimistisch, betogen twee economen in het vakblad ESB.
De Finse bouwer van de Lightyear 0 is compleet overvallen door het plotselinge faillissement van de zonneautoproducent Lightyear. Valmet Automotive laat in een reactie aan het FD weten “volledig verrast” te zijn. Er rolde slechts een handjevol auto’s van de band in Uusikaupunki. Na het faillissement is de productie onmiddellijk stilgelegd.
Het lot van zonneautobelofte Lightyear hangt aan een zijden draadje. Donderdag is de werkmaatschappij failliet verklaard waar de eerste zonneauto, de Lightyear 0, werd gebouwd. Zeshonderd medewerkers is ontslag aangezegd. De curator is op zoek naar investeerders met diepe zakken om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. Want het moederbedrijf dreigt de dochter te volgen als er niet snel kapitaal in wordt gestoken.