Direct naar inhoud

ACM: wijs noodleverancier aan na afloop afsluitverbod — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 31 oktober 2022

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt adviseert het kabinet om een noodleverancier aan te wijzen voor de kleinverbruikers die na afloop van het afsluitverbod komende april nog schulden hebben. De ACM voorziet “grote problemen”.

Het kabinet wil voorkomen dat huishoudens deze winter door de volatiele energieprijzen worden afgesloten van elektriciteit, gas of warmte, en heeft daarom de regeling afsluitbeleid aangepast zodat energieleveranciers in beginsel mensen niet mogen afsluiten. De regeling loopt tot 1 april 2023.

Noodleveranciers

De ACM verwacht dat het aantal mensen dat deze winter de energierekening niet kan betalen flink zal toenemen. Lang niet al die schulden zullen per 1 april zijn voldaan en dat hoeft ook niet per die datum, stelt de regeling. De ACM merkt echter op dat er na 1 april niks meer is geregeld voor de huishoudens die door de hoge energieprijzen onder bescherming van het afsluitverbod een schuld hebben opgebouwd. Zij mogen dan weer worden afgesloten. Dat baart de toezichthouder grote zorgen.

Een noodleverancier moet voorkomen dat leveranciers in het voorjaar omkieperen onder de schuldenlast van in nood geraakte huishoudens. (Foto: Emil Kalibradov/Unsplash)

De ACM adviseert het kabinet om een of meerdere noodleveranciers aan te wijzen, met “uiteraard” een garantstelling van de overheid. Ook bestaande leveranciers kunnen die taak toegewezen krijgen. Op die manier worden eventuele wanbetalingen centraal gedragen, krijgen alle schuldenaars eenzelfde behandeling en regeling aangeboden, en worden faillissementen van individuele leveranciers voorkomen. Het is een ingrijpend voorstel, aldus de toezichthouder, maar “een dergelijke noodregeling is gerechtvaardigd in het licht van de buitengewone omstandigheden dit stookseizoen en zou beperkt kunnen worden tot schulden die zijn opgelopen van 1 oktober tot 1 april 2023”.

Extra werk voor ACM

De toename van het aantal mensen dat de rekening niet kan betalen zal ook voelbaar zijn bij het werk van de toezichthouder zelf, staat in het advies. De ACM verwacht dat deze verbruikers “in groten getale” contact zullen opnemen met ACM ConsuWijzer.” Om alle werkzaamheden rondom voorlichting en geschilbeslechting te kunnen uitvoeren, vraagt de toezichthouder om extra middelen.

Energie-Nederland sluit aan bij initiatief schuldregelingen

Branchevereniging Energie-Nederland heeft namens de energieleveranciers een intentieverklaring ondertekend om mensen met schulden hulp te blijven bieden in de huidige tijden van hoge energieprijzen en inflatie. Onderdeel van de afspraken is dat iedereen die om hulp vraagt wordt geholpen onafhankelijk van hoe hun financiële plaatje eruit ziet, en dat coulant wordt omgegaan met betalingsregelingen.

De huidige stijging van de energieprijzen en de eveneens stijgende inflatie kunnen ervoor zorgen dat mensen die in de schuldhulpverlening zitten onbedoeld alsnog nieuwe schulden maken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als het termijnbedrag voor de energierekening omhoog gaat terwijl daar geen ruimte voor is in de portemonnee. Op het moment dat iemand in de schuldhulpverlening een nieuwe schuld oploopt, dan kunnen de gemaakte afspraken vervallen. Een mogelijk gevolg is dat iemand alsnog kan worden afgesloten van elektriciteit, gas of warmte (zie ook het hoofdartikel).

De NVVK, vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, waarschuwt hier al langer voor. Deze intentieverklaring is opgezet door het NVVK, ministerie van Sociale Zaken en Welzijn en de Vereniging Nederlandse Gemeenten, en verschillende schuldeisers zoals Energie-Nederland, sluiten zich daarbij aan.