Alliander vraagt “ondernemers, uitvinders en vernieuwers” om manieren te bedenken om de stroomvraag van grootzakelijke afnemers beter te laten aansluiten op de piekproductie-uren van zonnepanelen. Het netwerkbedrijf heeft daarvoor een oproep geplaatst op het platform Starthubs en stelt een budget van €30.000 beschikbaar voor het beste idee. Alliander hoopt met de oproep vooral partijen van buiten de energiesector te bereiken, die nu nog niet met deze problematiek bezig zijn.
De ‘challenge‘ die Alliander op het platform Starthubs heeft uitgeschreven, is bedoeld om nieuwe oplossingen te vinden voor het probleem van transportschaarste op de middenspanningsnetten, legt Alliander-woordvoerder Peter Hofland uit. In veel landelijke gebieden is de sterke groei van zonne-energie de belangrijkste oorzaak van krapte op de netten, en daarom wil Alliander manieren vinden om de piekproductie -dus de productie tijdens de meest zonnige uren van de dag- zoveel mogelijk direct te verbruiken, zodat opwek en verbruik lokaal tegen elkaar wegvallen.

Alliander zoekt “oplossingen om de elektriciteitsvraag van de grootzakelijke afnemers van elektriciteit te verplaatsen naar, of te vergroten tijdens, de zonuren”, aldus de oproep op Starthubs. Qua type afnemers waarvan de vraag verschoven zou kunnen worden, denkt Alliander aan “glastuinbouwers, datacenters, boeren in landelijk gebied, industrie en grote gebouwen”.
Lokaal
Een belangrijke voorwaarde in de challenge is dat de flexibele afnemer is aangesloten op hetzelfde middenspanningsnet als de zonnestroominstallatie, zodat het matchen van vraag en aanbod daadwerkelijk lokaal gebeurt. Ook moet het gaan om een substantiële stroomvraag waarmee geschoven kan worden in de tijd: volgens Alliander hebben zonnestroominstallaties die op het middenspanningsnet zijn aangesloten doorgaans een vermogen tussen 100 kWp en 1.000 kWp (1 MWp). Dat betekent dat van flexibele afnemers wordt verwacht dat ze op een dag dat de zon volop schijnt tussen de 600 kWh en 6 MWh extra zonne-energie kunnen afnemen.
“We hopen dat start-ups die niet behoren tot de usual suspects met slimmigheden komen die anderen nog niet bedacht hebben.”
Peter Hofland, Alliander
Marktpartijen die flexibiliteit aanbieden, zijn er natuurlijk al wel, en aggregatoren hebben er zelfs hun specialiteit van gemaakt om die flexibiliteit te verzamelen en aan te bieden aan, onder andere, netbeheerders. Volgens Hofland is de wedstrijd dan ook vooral bedoeld “om het speelveld te verbreden”. “Op het platform van Starthubs zijn allerlei start-ups actief, bijvoorbeeld vanuit de IT-sector, die niet behoren tot de usual suspects die zich hiermee bezighouden. We hopen dat die met slimmigheden komen die anderen nog niet bedacht hebben.”
Het uiteindelijke doel van de wedstrijd is om de winnende oplossing nog dit jaar in de praktijk te brengen in de vorm van een pilot-project, dat de winnaar samen met Alliander mag gaan uitvoeren. De deadline om deel te nemen aan de challenge is 15 februari.