Webwinkel Coolblue gaat energie leveren aan consumenten. Het bedrijf heeft daartoe energieleverancier ServiceHouse overgenomen. Met de leveringsvergunning van ServiceHouse start Coolblue deze donderdag met de verkoop van elektriciteit en gas onder de handelsnaam Coolblue Energie.
Coolblue Energie gaat naar eigen zeggen Nederlandse zonne- en windenergie en CO₂-gecompenseerd gas leveren. Het belangrijkste argument waarmee de nieuwkomer op de energiemarkt klanten wil aantrekken, is de belofte dat het zijn klanten gaat helpen met energiebesparing. Coolblue Energie wil zich onderscheiden door het bieden van “inzicht in hun verbruik, advies over hoe ze energie kunnen besparen en exclusieve korting op energiezuinige en -besparende producten”.

Coolblue is vooral bekend als webwinkel, maar heeft ook een eigen bezorg- en installatieservice en vijftien fysieke winkels in Nederland en België. Ook is Coolblue vorig jaar begonnen met de verkoop en installatie van zonnepanelen aan particulieren. Afgelopen november voegde het bedrijf ook particuliere laadpalen toe aan zijn aanbod. In 2020 behaalde het bedrijf een omzet van €2 mrd.
Op het gebied van energieadvies en -besparing ziet Coolblue synergie met de bestaande webwinkels, want via die winkels is volgens het bedrijf alles te koop “wat een stekker heeft of oplaadbaar is”. Coolblue “weet dan ook als geen ander hoeveel energie deze apparaten verbruiken en hoe klanten energie kunnen besparen”, aldus het bedrijf.
Door de overname van energieleverancier en -dienstverlener ServiceHouse heeft Coolblue direct een klein klantenbestand tot zijn beschikking. ServiceHouse heeft sinds 2015 een vergunning van de ACM om energie te leveren aan kleinverbruikers. Volgens Coolblue Energie heeft ServiceHouse op dit moment enkele “tienduizenden klanten”. Het bedrijf levert energie onder een groot aantal whitelabels. ServiceHouse is daarnaast ook een dienstverlener en regelt bijvoorbeeld de facturatie of klantenservice voor andere kleine energieleveranciers.