Direct naar inhoud

Denk wil klimaatdoelen halen én lagere accijns op benzine

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd: 2 oktober 2025

Als het aan Denk ligt, blijft de salderingsregeling alsnog behouden. Dat schrijft de partij in haar programma voor de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober. Ook wil Denk de energiekosten voor huishoudens verlagen via subsidies voor isolatie en zonnepanelen.

Denk-partijleider Stephan van Baarle bij de Algemene Politieke Beschouwingen op 18 september. (Foto: Peter Hilz/ANP)

In het verkiezingsprogramma, dat Denk afgelopen maandag presenteerde, noemt de partij klimaatverandering “een van de grootste uitdagingen van onze tijd”. Denk zegt de huidige klimaatdoelen voor Nederland (55% minder CO₂-uitstoot in 2030; klimaatneutraal in 2050) te willen behalen en “indien mogelijk” ambitieuzere doelen te willen stellen.

Ook pleit de partij voor “internationale klimaatrechtvaardigheid”: “Wij erken­nen dat het Westen (historisch) verantwoordelijk is voor een groot deel van de wereldwijde CO₂-uitstoot, terwijl de zwaarste gevolgen vandaag de dag vooral landen in het Mondiale Zuiden treffen.” Denk wil daarom dat Nederland en andere westerse landen het Mondiale Zuiden “actief ondersteunen in het klimaatbeleid”.

Investeren in duurzaamheid

In het eigen land zegt Denk te staan voor investeringen in “duurzaamheid, de energietransitie en een schone economie”. Om die investeringen te kunnen doen, wil Denk een “toereikend Klimaatfonds”. Uitgaven uit dat fonds, moeten “aantoonbaar de duurzaamheid bevorderen”. Aan de inkomstenkant wil Denk een relatief hogere energiebelasting en opslag voor duurzame energie voor grootverbruikers. (De ODE is in 2024 verdwenen.) Ook wil de partij de CO₂-heffing voor grote vervuilers, die onder dit kabinet juist werd opgeschort, weer terugbrengen.

Energieproducenten moeten van Denk wettelijk verplicht worden om een groeiend aandeel duurzame energie op te wekken. Dat aandeel stijgt wat de partij betreft elk jaar, “totdat volledige duurzaamheid is bereikt”. Een eerder plan voor een leveranciersverplichting kwam uiteindelijk nooit van de grond. Ook schrijft de partij “massaal” in te willen zetten op schonere energie, met name zonne-energie en wind op zee. Kolencentrales verdwijnen wat de partij betreft zo snel mogelijk; kernenergie sluit Denk niet uit, maar de partij noemt veilige opslag van kernafval “een harde randvoorwaarde voor elke kernenergie-optie”.

Bemoeizucht

Voor huishoudens wil Denk de energiekosten juist verlagen, onder meer door meer subsidies beschikbaar te stellen voor het isoleren van huurwoningen en de particuliere aanschaf van zonnepanelen. Ook wil Denk de salderingsregeling, die nu gaat verdwijnen in 2027, alsnog behouden. Voor de lage inkomens wil Denk dat de tevens afgeschafte energietoeslag terugkeert en blijft bestaan “zolang de energieprijzen op hoog niveau blijven”.

Op consumentenniveau pleit de partij tegen “bemoeizucht”: zo komt er wat Denk betreft geen belasting op vlees en ook geen plastictaks. Verder moet de gemiddelde Nederlander ondanks de klimaatcrisis kunnen blijven genieten van een “welverdiende vliegvakantie”. De partij wil vliegtickets “betaalbaar” houden en is naar eigen zeggen tegen de vliegtaks. Wel wil Denk investeren in een “schonere manier van vliegen” door “afdwingbare afspraken” te maken met de luchtvaarbranche. Om schoner vliegen te stimuleren, is Denk wél voor belasting op kerosine.

Autopartij

Denk noemt zichzelf niet meer – zoals in 2021 – de “enige echte autopartij van Nederland”, maar mobiliteit blijft een belangrijk thema. Volgens Denk is mobiliteit vanwege de hoge kosten “voor velen niet vanzelfsprekend meer”. Om er weer “een recht” van te maken, zegt de partij te willen investeren “in betaalbare mobiliteit en toegankelijk openbaar vervoer”.

Dat betekent: meer investeringen in het OV en gratis OV voor jongeren, 65-plussers en mensen met lage inkomens. Voor de autorijder wil Denk lagere accijnzen op diesel en benzine, geen plannen voor rekeningrijden, en een wettelijk maximum op gemeentelijke parkeertarieven. Ook wil de partij investeren in elektrisch rijden, en een regeling introduceren om deze vorm van autorijden toegankelijk te maken voor lage- en middeninkomens.

De maximumsnelheid wil Denk “overal waar dit kan” overdag terugveranderen naar 130 kilometer per uur. Dat was overigens ook al het beleid van het huidige kabinet; het leidde er in april toe dat de maximumsnelheid op drie stukken snelweg overdag terugging naar 130 kilometer per uur. Meer bleek niet haalbaar vanwege de stikstofcrisis.

Delen op sociale media