Consumenten worden straks alleen nog gebeld door telemarketeers als ze daar toestemming voor hebben gegeven. Dat wil althans staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat, CDA). Ze sluit daarmee aan bij komende Europese wetgeving.
Ongevraagd gebeld worden met aanbiedingen leidt tot veel irritatie bij consumenten, bleek al eerder uit een onderzoek van Kantar Public. De helft van de consumenten had negatieve ervaringen, al deed maar een klein deel daadwerkelijk zijn beklag. Dus wil staatssecretaris Keijzer overstappen van een opt-out-regeling, zoals het Bel-me-niet-register, naar een opt-in-regeling, zoals gebruikelijk bij nieuwsbrieven en mailings van websites. Zij sluit daarmee aan bij Europese regelgeving die in de maak is, blijkt uit de brief die zij deze maandag aan de Tweede Kamer stuurde. Bovendien wil zij de periode dat contact opgenomen mag worden ook aan een vaste termijn binden.
Colportage
Het Nederlandse Bel-me-niet-register is een succes. Veel mensen hebben zich daarin laten registreren. Het gevolg is dat colportage, deur-tot-deur-verkoop, de laatste jaren weer een belangrijkere rol kreeg als verkoopkanaal voor enegiebedrijven. Het levert, net als telemarketing, irritatie op bij consumenten. De meeste energiebedrijven werken samen met gespecialiseerde colportagebedrijven die voor hen langs de deur gaan. Dat systeem is niet waterdicht.

In 2017 vonden in de regio Eindhoven meerdere incidenten plaats met opdringerige colporteurs, blijkt uit berichtgeving van het Eindhovens Dagblad. Het bedrijf Rokz, dat via dochtermaatschappijen bemiddelde in energiecontracten, ging failliet nadat televisieprogramma Radar de colportagepraktijken van het bedrijf aan de kaak stelde en een belangrijke klant het contract verbrak. Energiebedrijf Essent stelde in 2012 al eens voor om naast het Bel-me-niet-register ook een ‘Bel-niet-aan-register’ op te zetten. Dat pleidooi kon toen niet op veel bijval rekenen.