Direct naar inhoud

EZK schrapt Rilland als mogelijke aansluitlocatie voor IJmuiden Ver — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaald toegangsblok, wat betekent dat je een deel van de inhoud pas kunt lezen als je bent ingelogd en een geldig abonnement hebt.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd: 29 augustus 2019

Elektriciteit die in het windgebied IJmuiden Ver zal worden geproduceerd, zal via twee verschillende routes aan land worden gebracht. Eén route loopt naar Borssele in Zeeland of via de Maas naar Geertruidenberg, de andere route zal aan land komen in Zuid-Holland. Dat blijkt uit de concept-notitie Reikwijdte en Detailniveau van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) is het startschot voor een uitgebreid onderzoek naar onder meer natuur- en milieueffecten dat vooraf gaat aan grote infrastructuurprojecten. In een NRD worden de grenzen van zo’n onderzoek afgebakend: welke kabeltracés en aansluitlocaties zijn kansrijk, en welke onderwerpen moeten aan bod komen in het milieueffectrapport? De huidige planning is dat eind 2020 voor de kabeltracés en de aansluiting een keuze wordt gemaakt voor een voorkeursalternatief, en in 2022 de definitieve besluiten worden genomen.

IJmuiden Ver is het grootste aaneengesloten gebied op de Noordzee dat is aangewezen voor de ontwikkeling van offshore windparken. In het gebied is ruimte voor zo’n 4 GW aan windenergiecapaciteit. Tennet wil voor het aansluiten van die windparken twee transformatorstations van 2 GW bouwen in het gebied zelf: IJmuiden Ver Alpha en IJmuiden Ver Bèta. Deze twee offshore stations moeten vervolgens met gelijkspanningskabels van 525 kV verbonden worden met het hoogspanningsnet op land.

In een studie in opdracht van Tennet concludeerden Pondera Consult en Arcadis vorig jaar al dat de elektriciteit die in het gebied IJmuiden Ver zal worden opgewekt, het beste in het zuidwesten van Nederland op het hoogspanningsnet kan worden ingevoed. Hoewel de ligging van IJmuiden Ver eerder een noordelijker gelegen locatie zou rechtvaardigen, is de verwachting dat daar onvoldoende ruimte op het net zal zijn. Locaties in Noord-Holland (Vijfhuizen) en Flevoland (Lelystad, Ens) zijn daarom al eerder afgevallen, ook met het oog op de toekomstige ontwikkeling van wind op zee. Nadat het gebied IJmuiden Ver is volgebouwd, ligt het in de lijn der verwachting dat na 2030 andere zoekgebieden voor windenergie aangewezen gaan worden die ten westen of ten noorden liggen van IJmuiden Ver.

In de concept-NRD is de aanbeveling van Pondera en Arcadis overgenomen en is het vrij ruime begrip Zuid-West-Nederland verder teruggebracht tot vier hoogspanningsstations: voor IJmuiden Ver Alpha wordt alleen nog gekeken naar de stations Borssele (Zeeland) en Geertruidenberg (Noord-Brabant), en voor IJmuiden Ver Bèta zijn de stations Maasvlakte en Simonshaven in beeld (beide Zuid-Holland).

Dat betekent dat het hoogspanningsstation Rilland (Zeeland) is afgevallen als mogelijke aansluitlocatie. In het advies van Pondera en Arcadis werd dit station nog genoemd als een van de kansrijke locaties om IJmuiden Ver Alpha op aan te sluiten. Pondera en Arcadis onderzochten in totaal tien mogelijke hoogspanningstations als potentiële aansluitlocaties, waarvan er vijf door de twee onderzoeksbureaus zelf al werden afgewezen.

Op verzoek van lokale overheden is tijdens een bestuurlijk overleg eerder deze zomer besloten ook hoogspanningsstation Rilland niet verder te onderzoeken, blijkt uit een verslag van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO). “Het bleek dat het alternatief naar Rilland via de Oosterschelde door verwachte effecten op onder andere natuur, archeologie en visserij nu al minder kansrijk is. Ook is de technische uitvoering complex en bevindt de locatie voor een converterstation zich in een open landschap nabij woningen”, aldus RVO.

Voor het bereiken van de vier overgebleven mogelijke aansluitlocaties zullen verschillende tracévarianten worden onderzocht (zie kaarten onder aan dit artikel). De tracés naar Geertruidenberg (Alpha) en Simonshaven (Beta) lopen gedeeltelijk parallel, waarbij beiden door de Maas gaan en de Haringvlietdam kruisen. Het station Borssele kan bereikt worden via de Westerschelde of over land door de Zeeuwse eilanden Noord- en Zuid-Beveland te doorkruisen. En voor een aansluiting op de Maasvlakte kan tot slot gekozen worden voor een aanlanding via de noord- of de zuidkant van het industriegebied.

IJmuiden Ver Alpha

De mogelijke kabeltracés en aansluitlocaties voor transformatorstation IJmuiden Ver Alpha. Het rode tracé naar Rilland is al afgevallen en wordt niet verder onderzocht. Eind volgend jaar moet uit deze alternatieven een voorkeurstracé worden gekozen. (Bron: Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

IJmuiden Ver Bèta

De mogelijke kabeltracés en aansluitlocaties voor transformatorstation IJmuiden Ver Bèta. Eind volgend jaar moet uit deze alternatieven een voorkeurstracé worden gekozen. (Bron: Ministerie van Economische Zaken en Klimaat)