Netbeheerders Tennet en Enexis hebben vier hoogspanningsstations toegevoegd aan de lijst met stations waar sprake is van structurele congestie. Het gaat om gebieden in de provincies Groningen en Overijssel. In totaal zijn er nu 23 stations in Enexis-gebied waar geen transportcapaciteit meer beschikbaar is en ook geen congestiemanagement mogelijk is.

Vorig jaar is voor negentien hoogspanningsstations in het werkgebied van Enexis, waar structurele congestie dreigde, al onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om congestiemanagement toe te passen. Voor geen van die stations bleek dat toen mogelijk. In december kondigden Tennet en Enexis aan dat voor nog eens vier stations de aangevraagde transportcapaciteit groter is dan de beschikbare capaciteit en dat er dus sprake is van mogelijk structurele congestie. Het gaat om de stations Groningen Bornholmstraat, Veendam, Zwolle Frankhuis en Hardenberg.
Voor deze vier stations is inmiddels ook het onderzoek afgerond naar de mogelijkheden voor congestiemanagement. Net als de eerdere onderzoeken is het uitgevoerd door het onderzoeksbureau D-cision, en ook de conclusies zijn gelijk: bij geen van de stations is congestiemanagement een haalbare oplossing voor het tekort aan transportcapaciteit.
Dat betekent dat duurzame-energieprojecten die een aansluiting zouden willen op een van de bovenstaande stations geen SDE++-subsidie kunnen aanvragen. Projectontwikkelaars die subsidie willen voor een wind- of zonnepark, moeten sinds de najaarsronde van 2019 een positieve transportindicatie hebben van de netbeheerder. Gezien de onmogelijkheid om congestiemanagement toe te passen, zal netbeheerder Enexis voor aanvragen in deze gebieden nu een negatieve transportindicatie afgeven.
Behalve Enexis heeft ook netbeheerder Liander in grote delen van zijn werkgebied te maken met congestie. Door de negatieve uitkomsten van de congestie-onderzoeken, zijn grote delen van de werkgebieden van Enexis en Liander inmiddels ‘no-go-areas’ geworden voor projectontwikkelaars. Met name in Noord-Nederland is de kans op een negatieve transportindicatie aanzienlijk. Voor Liander geldt dat de grootste problemen spelen in Friesland, Flevoland, en de kop van Noord-Holland, voor Enexis is dat in Groningen, Drenthe en Overijssel.
