Direct naar inhoud

Energieleveranciers geven keurmerk aan verkopers energiecontracten — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 7 oktober 2019

Energieverkopers hebben een slechte naam gekregen en dat moet anders, vinden energieleveranciers. Dus richten ze, samen met de distributeurs van verkoopopdrachten, een register en een keurmerk op om het kaf van het koren te scheiden.

(Foto: Roel Burgler/HH)

Het initiatief heeft de naam ‘Centraal Intermediair Register Energieverkoop’ of Cire gekregen, maakten de partijen deze maandag bekend. Intermediairs of verkopers van energiecontracten kunnen zich -tegen vergoeding- in dit register laten registreren. Verkopers die voldoen aan de gedragscode van de sector en aanvullende eisen op het gebied van transparantie en verantwoordelijkheid, kunnen een keurmerk krijgen.

Het idee is dat opdrachtgevers kiezen om met verkopers met een keurmerk in zee te gaan. Dat zou ervoor zorgen dat de ‘cowboys’, de partijen die draaien, druk uitoefenen, en vervolgens snel van handelsnaam wisselen om elders hetzelfde trucje toe te passen, geen kans meer hebben.

Energieleveranciers

Energieleveranciers Eneco en Essent en alle bijbehorende merken, NLE, Budget Energie, Engie, Gazprom en Total hebben zich achter het initiatief geschaard. Op de website wordt ook Greenchoice vermeld. Ook de distributeurs Besparen Kan, Consumind, Improvers, Minder.nl, Nutselect en Synnion, die opdrachten verstrekken aan verkopers, hebben zich aangesloten bij het register. Daarmee is minstens 85% van de markt voor dit type verkoop bereikt, schat woordvoerder Patrick Jordens in. “Dat is boven verwachting.”

Intermediaire verkoop

Intermediaire verkoop werkt als volgt. Een energieleverancier sluit een contract met een distributeur voor de verkoop van energiecontracten. Deze distributeur kan van verschillende bedrijven en partijen dergelijke contracten hebben, niet alleen voor energie, maar bijvoorbeeld ook voor telecom of financiële producten. De distributeur werkt samen met onafhankelijke wederverkopers of intermediairs. Dit zijn de mensen die bellen, aan de deur komen of op straat werven. Het zijn deze intermediairs waarvoor nu een register en keurmerk wordt opgericht.

Het initiatief komt niet uit de lucht vallen. Het afgelopen jaar buitelden de schandalen over de verkoop van energiecontracten over elkaar heen. Het ging over nare telefoontjes en opdringerige gesprekken aan de deur, eenpitters die onbedoeld zakelijke contracten afsloten en liegende verkopers. Ook een aantal van de initiatiefnemers, zoals Eneco, Total en Essent-dochter Improvers, kwam in opspraak, net als de colporteurs van energieleverancier Vattenfall/Nuon.

Dat laatste bedrijf hoort niet bij de groep oprichters van het register. Vattenfall/Nuon werkt niet met intermediaire verkopers, laat het bedrijf in een reactie weten.

De Autoriteit Consument & Markt doet onderzoek naar een aantal niet nader genoemde leveranciers waar veel klachten over zijn binnen gekomen. Ook waarschuwde de toezichthouder alle leveranciers dat zzp’ers consumenten zijn en geen bedrijven. Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat, CDA) kondigde een zogenaamd ‘bel-me-wel-register‘ aan, dat wil zeggen: dan moeten mensen expliciet toestemming geven om gebeld te mogen worden.

Grip

Maar dit initiatief is geen reactie op die incidenten, aldus woordvoerder Jordens. “Dit initiatief is al sinds begin 2018 gaande.” Hij vervolgt: “Er is grip nodig om het vertrouwen van de klant te behouden. Dat schuurt al een paar jaar.” Intermediaire verkoop, verkoop door tussenpersonen, kwam de afgelopen twee tot drie jaar ineens snel op in de energiesector. De vechtmarkt voor energiecontracten betekent dat er altijd gezocht wordt naar nieuwe manieren om klanten te werven. Het is moeilijk voor een bedrijf om zich daaraan te onttrekken, aldus Jordens: “Als een partij die uit een bepaald verkoopkanaal stapt, dan pakt iemand anders dat marktaandeel.”

Toch zijn er de afgelopen jaren energieleveranciers geweest die keuzes gemaakt hebben. Zo had Essent besloten niet langer te werven via aanbiedingen op prijsvergelijkingssites. Het bedrijf is wel eigenaar van twee distributieplatforms voor verkoopopdrachten, Improvers en Hof Promotion. Vattenfall/Nuon houdt de verkoop van contracten in eigen hand door verkopers in dienst te nemen via de Nuon Sales Force, vertelde directeur klanten Cindy Kroon in het Algemeen Dagblad.

Alle bedrijven trachten klanten voor langere tijd aan zich te binden door bijvoorbeeld extra diensten aan te bieden of samenwerken met lokale energiecoöperaties. Want alleen dan kunnen de hoge verkoopkosten per contract worden terugverdiend.

Onderzoeken

De verkopers worden bij registratie en keurmerk niet op hun blauwe ogen gelooft. De stichting achter het register doet onderzoek naar de bedrijfsnaam, handelsnamen en eigenaar of eigenaren van het bedrijf in de Kamer van Koophandel. Dat onderzoek loopt continu, en bij wijzigingen in de gegevens volgen nadere controles. Intermediairs die veelvuldig van handelsnamen veranderen, komen zo boven drijven. Dat kan wijzen op schimmige praktijken.

Jaarlijks wordt gekeken naar de bereikbaarheid en vindbaarheid van het bedrijf, zodat klanten de verkoper kunnen terugvinden en bereiken als zij vragen of klachten hebben. Ook is er een online reputatie-onderzoek, onder andere op de sites van consumentenprogramma’s Radar en Kassa, en de klachtensite van de Consumentenbond, Klachtencompas. Al deze rapporten kunnen door aangesloten energieleveranciers en distributieplatforms van verkoopopdrachten worden opgevraagd bij de verkopers.