Direct naar inhoud

Fastned staat vermogen laadstations af tijdens piekmomenten — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 8 februari 2024

Fastned heeft met Enexis Netbeheer een capaciteitsbeperkendcontract (CBC) gesloten. Op drie snellaadstations staat Fastned op verzoek van Enexis op piekmomenten in het elektriciteitsnet gemiddeld een kwart van het gecontracteerde vermogen af.

Het gaat om een proefproject op de snellaadstations in Holten, Veldhoven en Rosmalen. Deze snellaadstations worden gevoed vanuit de onderstations Hapert, Rijssen en Den Bosch-Noord van Enexis. Op deze stations is sprake van congestie en is de netbeheerder een congestieonderzoek gestart. Dat betekent dat de netbeheerder in gesprek gaat met klanten die op die stations zijn aangesloten om flexibiliteit te ontsluiten.

Snellaadstation van Fastned. Automobilisten gaan zo goed als niets merken van de capaciteitsbeperking. (Foto: Robin Utrecht / ANP)

Het contract houdt in dat Fastned zijn piekbelasting met gemiddeld een kwart gaat verminderen. Die piekmomenten doen zich voor aan het begin van de dag als iedereen opstaat, aan het einde van de dag als mensen thuiskomen, en dat uitsluitend tijdens de koude wintermaanden, als de vraag naar elektriciteit het grootst is. Op die momenten is het juist minder druk op de snellaadstations en is dus minder capaciteit nodig.

Volgens Fastned gaan automobilisten zo goed als niets van de capaciteitsbeperking merken. “We zien dat mensen vooral overdag laden, als ze onderweg zijn. Het zijn dus eigenlijk natuurlijke momenten om die capaciteit wat naar beneden te brengen, zonder dat we mensen op onze stations teleur hoeven te stellen”, zegt woordvoerder Boris Wielers van Fastned.

Niet minder snel laden

Mocht het zo zijn dat er toch veel automobilisten tijdens een piekmoment bijvoorbeeld in de vroege ochtend een van de stations aandoen, dan zal Fastned binnen de grenzen van het nieuwe contract moeten blijven. “We zullen de capaciteit die we dan hebben op het station verdelen over de verschillende laders, zodat zij toch zo snel mogelijk kunnen blijven laden”, zegt Wielers. Naar verwachting zal dit niet tot minder snel laden leiden, of in het ergste geval tot hooguit enkele minuten extra laadtijd.

Fastned is voor Enexis de eerste grote afnemer van elektriciteit die een samenwerking aangaat om tijdens piekmomenten minder elektriciteit af te nemen. Wel sloot de netbeheerder eerder ook een CBC af met Vogten Staal maar dat is een ander contract, laat Enexis weten. Daar ging het om een uitbreiding van het bestaande contract waarbij het bedrijf extra capaciteit onder voorwaarden kreeg.

“Bij de samenwerking met Fastned gaat het echt over congestiemanagement waarbij we bestaande klanten vragen een stukje capaciteit terug te geven, wat we dan aan anderen kunnen vergeven of waarmee we zorgen dat het net niet overbelast raakt”, zegt Karin Mathijssen, directeur grootzakelijk van Enexis. Overigens kan Enexis door het flexcontract met Fastned geen nieuwe klanten aansluiten op deze stations. “Voordat er iets bij kan moet er eerst bijgebouwd worden of heel veel flexibel vermogen vrijgemaakt worden. Dit is echt om de druk van de ketel te halen daar.”

Desalniettemin is Enexis blij met het contract met Fastned. “We praten al heel lang met hen en het is echt een partij die meedenkt en openstaat om nieuwe dingen uit te proberen”, zegt Mathijssen. De hoop is dat meer bedrijven het voorbeeld van het snellaadbedrijf zullen volgen. Hoeveel compensatie Fastned voor de samenwerking krijgt, is marktgevoelige informatie en willen de partijen niet delen. Maar volgens de netbeheerder is de vergoeding net iets meer dan kostendekkend. “We hebben ook een financiële bovengrens aan wat we mogen bieden”, zegt Mathijssen.

Nu het elektriciteitsnet in Nederland officieel vol zit, zijn netbeheerders naarstig op zoek naar flexibiliteit bij aanbieders en afnemers van elektriciteit. En hoewel de ACM de regelgeving hierover vereenvoudigde, komt dit zogenaamde congestiemanagement maar moeizaam van de grond. Vooral het sluiten van dit soort contracten met afnemers van elektriciteit is moeilijk. “Bij invoeding van elektriciteit op het net, bijvoorbeeld door zonneparken, lukt dat wel”, zegt Mathijssen. “Maar bij afname is dat lastiger omdat een bedrijf dan bijvoorbeeld een deel van zijn productieproces naar de nacht moet verschuiven zodat de piek verandert. Dat is voor veel bedrijven te veel gevraagd. Maar voor Fastned kan dit wel.”

De proef zal na deze winter geëvalueerd worden. Als het een succes is, zijn beide partijen voornemens om de samenwerking uit te breiden. Fastned heeft 165 snellaadstations door heel Nederland. Of het bedrijf ook met andere netbeheerders CBC’s gaat afsluiten wil het nog niet kwijt. “We hebben doorlopend gesprekken met netbeheerders over relevante onderwerpen, waaronder uiteraard congestie”, zegt Wielers. “Op dit moment kunnen we nog geen concrete andere samenwerkingen benoemen.”

Delen op sociale media