Het kabinet zint op extra maatregelen om de klimaatdoelen te halen, zoals een extra CO₂-heffing voor de glastuinbouw. Deze extra beprijzing schiet zijn doel voorbij, betoogt Alexander Formsma.
De uitspraak van het gerechtshof in de Klimaatzaak is een teken dat Nederland zich te veel blindstaart op emissiedoelen, terwijl investeringen de sleutel zijn tot succesvol klimaatbeleid, betoogt Gert Jan Kramer.
De nieuwe warmtewet heeft geen aandacht voor warmteverlies in warmtenetten, stellen Rob van Tilburg en Aniek Blokzijl van Natuur & Milieu. Zij pleiten voor een prikkel om warmte efficiënter te gebruiken in Nederlandse warmtenetten.
Dinsdag volgt uitspraak in het hoger beroep van Shell’s klimaatzaak. Maar de Europese CSDDD-richtlijn verplicht het bedrijf al om klimaatverandering tegen te gaan, stelt Marieke Faber van advocatenbureau New Paradigm.
Bij sessies over afvang, opslag en gebruik van CO₂, gaat het veel over opslag (CCS) en weinig over gebruik (CCU). Het zou goed zijn als dat verandert, betoogt Marieke van der Werf.
Nederlandse bedrijven betalen door hoge transportkosten meer voor hun energie dan elders. Directe subsidie is geen duurzame of rechtvaardige oplossing, schrijft Manon van Beek.
Fossiel in combinatie met CCS is miljarden goedkoper dan streven naar fossielvrij, stelde Publieke Zaken vorige week. Peter de Jong stelt in een reactie dat Nederland dan te snel door zijn CO₂-opslagruimte heengaat en het klimaatdoel juist buiten bereik komt.
Standaardisatie is cruciaal voor de energietransitie omdat het de efficiëntie verhoogt en kosten verlaagt. Bovendien benut dit de schaarse technische arbeidskrachten optimaal, stelt Martijn Duvoort (directeur Energie bij Arcadis).
Hybride warmtepompen worden aangeprezen als een duurzame oplossing voor wie nog niet geheel van het gas af kan of wil. Een misrekening met grote gevolgen, betoogt Nando Tolboom in onderstaande opiniebijdrage.
De verwachte grote overwinning van radicaal-rechtse partijen bij de EU-verkiezingen bleef uit. Desondanks legde de stembusgang veel onbehagen bloot, waar de nieuwe meerderheid rekening mee moet houden, vindt Simone Tagliapietra.
De komende vijf jaar zijn cruciaal: óf Europa grijpt de kans om een nieuwe industrie te ondersteunen, óf het blijft voor batterijen en gesubsidieerde elektrische auto’s afhankelijk van China.
In de nieuwe Energiewet moet de rode loper worden uitgerold voor energiegemeenschappen waarbinnen deelnemers zelf opgewekte energie delen, betoogt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks-PvdA.
Kunnen we nog steeds subsidievrije windparken najagen, of moeten we onze koers wijzigen? De vraag rijst of de overheid moet ingrijpen door subsidies weer mogelijk te maken in aankomende tenders.
Sinds de Brexit maakt het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer uit van de interne energiemarkt. Nederland zou er goed aan doen samen met de buurlanden en de Europese Commissie de samenwerking te herstellen.
Om het elektriciteitsnet de komende jaren toegankelijk te houden zijn flexibiliteit en onconventionele maatregelen nodig. Om zo veel mogelijk ruimte te kunnen bieden aan de grote maatschappelijke opgaven, is het cruciaal dat er in deze beginfase van flex geen ‘misbruik’ wordt gemaakt van de situatie.