De aanval met gijzelsoftware op de Amerikaanse Colonial-pijpleiding illustreert dat cybersecurity ook in onze voorzieningszekerheidsanalyses de volle aandacht behoeft, vindt Coby van der Linde, directeur van Clingendael International Energy Programme.
Het overleg tussen de minister van EZK en gemeenten over een nieuwe Warmtewet is vastgelopen. Om de patstelling te doorbreken moeten overheden en marktpartijen de handen ineen slaan, betogen Marjolein Dieperink en Bart Teulings.
In oktober 2019 kreeg Gasunie de opdracht om een warmtenet in Zuid-Holland te ontwikkelen. Het is de eerste keer dat de gastransportnetbeheerder een dergelijke klus op voor zijn rekening neemt. Op deze plek betoogde ik eerder dat het een zorgelijke ontwikkeling is dat staatsbedrijven een rol krijgen toebedeeld die ook door marktpartijen kan worden vervuld. Anderhalf jaar later lijkt de geschiedenis zich rondom waterstof te herhalen.
Om de energietransitie te plannen is geavanceerd gereedschap nodig dat onzekerheid in voorspellingen en de complexe interacties binnen het energiesysteem respecteert. Dat stelt Jan van Dinther, energietransitie developer bij Siemens Nederland en Jong Haventalent 2021 van de Rotterdamse haven
Doorgaans neemt de politiek pas extra maatregelen wanneer ze er zeker van is dat we anders tekortschieten. Daar moeten we van af, anders gaan we onze klimaatdoelen niet halen, schrijft NVDE-directeur Olof van der Gaag. “Laten we van zekerheid overstappen op aannemelijkheid.”
In aanloop naar de verkiezingen schetsen politieke partijen hun ideeën en vergezichten over het Nederland van morgen. De contouren van een nieuw energielandschap zijn daar een belangrijk onderdeel van. Tegelijkertijd worden de energiestrategieën in de dertig aangewezen regio’s steeds concreter. Het zou mooi zijn als ‘Den Haag’ zich wat meer naar deze werkelijkheid zou willen voegen, betogen Edward Stigter en Marco Berkhout.
In hun artikel in Energeia presenteerden Kamerlid Julius Terpstra en kandidaat-Kamerlid Henri Bontenbal afgelopen vrijdag de visie vanuit het CDA op de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Opmerkelijk het streven te laten vallen om in 2030 anderhalf miljoen woningen van aardgas af te halen. Dit voorstel doet het Klimaatakkoord wankelen en maakt de uitvoering van de warmtetransitie nog lastiger.
Nederland mist een plan voor volgordelijke stappen in de energietransitie, schrijft Coby van der Linde. De afweging van belangen is complex, maar moet toch tijdig en kordaat gebeuren. Dit voorkomt risico’s voor levering, zoals in Texas.
Dat we naar ‘net-zero’ gaan is een gegeven sinds het besluit van de Europese Commissie in december. En Europa staat daarin niet alleen. Ook de Verenigde Staten hebben zich aan dit doel gecommitteerd en China denkt er in 2060 te zijn.
Gemeenten worstelen met het verduurzamen van de gebouwde omgeving. Ze hebben ambitie, maar concluderen inmiddels ook dat het verduurzamen van woningen veel duurder en lastiger is dan gedacht. Het volgende kabinet kan flinke stappen zetten, mits gekozen wordt voor een effectieve aanpak.
De energietransitie is veel meer dan kolencentrales uit, windmolens aan. Een nieuw kabinet moet coherente keuzes maken om de realisatie van de energietransitie daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Hierin is meer sturing en samenhang nodig is, betogen Maarten Otto en Martijn van der Steen. Anders gaat Nederland de klimaatdoelen niet halen.
Net als bij de oliecrisis in 1973 blijkt een strategische voorraad nu broodnodig. Dat vraagt een omslag van efficiency naar ‘vet op de botten’, betoogt Coby van der Linde. Voor ons energiesysteem, maar ook voor zorg en onderwijs.
Haags klimaatbeleid moet gaan om het effect op de totale Europese uitstoot. Dat vraagt een nuchtere kijk, die verder gaat dan grenspaaltjes. Kans voor Nederland als dé EU-plek voor groene industrie.