Het is een goed jaar voor online reclame, al blijft televisie vooralsnog leidend als het gaat om media-uitgaven door energiebedrijven. Dat blijkt uit Energeia’s reclamemonitor. Ondertussen pakt Essent de eerste schaatsbaan aan en voorziet Eneco ADO Den Haag van laadopties.
De Consumentenbond wil dat energiebedrijven stoppen met het huis-aan-huis werven van klanten. Milieucentraal mag doorgaan met een campagne over (of eigenlijk: tegen) houtstook, en de gemeente Den Haag mag vliegreclames verbieden.
De reclameuitgaven in het eerste kwartaal liggen enkele miljoenen lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Radio levert het meeste in, maar bioscopen en dagbladen zien tegen de trend in de inkomsten juist stijgen.
Het afgelopen jaar zette de trend van stijgende uitgaven aan reclame voor energie door, al vlakt de groei af. Ondertussen gaat het debat over ‘fossiele reclames’ door. Een verbod is wel mogelijk, maar niet opportuun, aldus klimaatminister Hermans.
Televisie domineert nog altijd in de advertentie-uitgaven van energiebedrijven, zo blijkt uit Energeia’s Reclamemonitor. Richting het stookseizoen zijn het de grote leveranciers die het geld laten rollen.
Energieleverancier Vandebron kreeg van klanten commentaar op de eigen campagneslogan. Topman Jasper van den Driest reageerde ludiek op sociale media. Het bedrijf was één van de grootspendeerders afgelopen kwartaal, blijkt uit Energeia’s Reclamemonitor.
Leverancier ANWB Energie krijgt de hoogste cijfers voor klanttevredenheid, zo blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers. De leverancier scoort drie keer hoger dan gemiddeld, maar maakt weinig reclame voor zichzelf.
De uitgaven aan reclame-uitingen spoten als champagne de lucht in het afgelopen jaar. De bedrijven in de energiesector gaven maar liefst 68% meer uit dan in 2022.
Wetenschappers noemen een verbod op ‘fossiele reclames’ “essentieel maar niet voldoende” in een advies aan demissionair klimaatminister Jetten. Aanvullend beleid is nodig en waarschuwingen werken niet.
Na jaren van crisis op de gasmarkt lijkt de luchtigheid weer terug in reclameland. De serieuze ondertoon over het belang van duurzaamheid en betaalbaarheid blijft echter. Het geld rolt in het tweede kwartaal, in totaal is er ruim €31 mln gemeten door Nielsen Media Research.
De reclamebestedingen liggen in het eerste kwartaal van 2023 bijna dubbel zo hoog als in het eerste kwartaal van 2022. Dat blijkt uit blijkt uit Energeia’s reclamemonitor, in samenwerking met Nielsen Media Research. Opvallend is dat grootspendeerders Frank Energie en Essent de voorkeur geven aan andere media boven televisie.
Frank Energie werkt met dynamische contracten flink aan de eigen bekendheid, blijkt uit Energeia’s reclamemonitor. De enorme prijsstijgingen hebben energiebedrijven er niet van weerhouden flink in de buidel te tasten voor de reclamebestedingen. De uitgaven lagen 19% hoger dan een jaar eerder.
Overstappen van de ene naar de andere leverancier is al maanden moeizaam, maar de reclame-uitgaven lijden er niet onder blijkt uit Energeia’s reclamemonitor, in samenwerking met Nielsen Media Research. De campagnes richten zich op energiebesparing en duurzaamheid.
Het tweede kwartaal van 2022 zag minder advertentie-uitgaven dan hetzelfde kwartaal in 2021 of in 2020. Daarmee wordt de neerwaartse trend voortgezet van het voorgaande kwartaal. Dat ligt niet aan de top 3 van Vattenfall, Essent en Energiedirect, die hun uitgaven jaar op jaar wel op peil houden. Eneco komt met een nieuwe campagne.
Ruim €10 mln aan reclame-uitgaven in de energiesector is geturfd in het eerste kwartaal van 2022 en een flink aantal nieuwe campagnes is ingezet. Dit ondanks een uiterst beperkt aanbod van nieuwe contracten om naartoe over te stappen.