Direct naar inhoud

Haven Amsterdam sorteert voor op grootschalige groenewaterstofimport — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 26 oktober 2022

Tankopslagbedrijf Evos, waterstofbedrijf Hydrogenious en havenbedrijf Port of Amsterdam werken aan import- en opslagfaciliteiten voor groene waterstof. Na een succesvolle haalbaarheidsstudie tekenden de drie een intentieverklaring. Het doel is om vanaf 2028 een miljoen ton waterstof per jaar te kunnen importeren.

Van links naar rechts: Daniel Teichmann, oprichter en CEO van Hydrogenious, Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam en Ramon Ernst, managing director van Evos. (Foto: Ebbes fotografie)

In maart vorig jaar startten de bedrijven een haalbaarheidsstudie, waarin ze de commerciële en technische haalbaarheid onderzochten van grootschalige waterstofimport in Amsterdam. Daarbij bekeken ze onder meer de mogelijkheden van verschillende waterstofdragers.

De conclusie is dat de bedrijven, verenigd in het platform H2A, gaan inzetten op de LOHC-techniek die is ontwikkeld door Hydrogenious. Een LOHC, kort voor liquid organic hydrogen carrier, is een manier om waterstof te binden aan chemische verbinding, een waterstofdrager zoals een pasta of een olie. Dit vergemakkelijkt het transport van waterstof. Zonder drager vereist het transport van grote hoeveelheden waterstof het sterk comprimeren, koelen en opslaan in tanks die een zeer hoge druk kunnen weerstaan.

Kleine aanpassingen

Met een LOHC is dit niet nodig. Daar staat tegenover dat er in de haven faciliteiten nodig zijn om de waterstof aan de waterstofdrager te onttrekken via een zogenoemd dehydrogeneringsproces. Na dat proces kan de drager -Hydrogenious gebruikt benzyltolueen (LOHC-BT)- hergebruikt worden om waterstof aan te binden. De bedrijven achter H2A hebben plannen voor een ontkoppelingsfabriek met een capaciteit tussen de 100 tot 500 ton waterstof per dag.

Benzyltolueen wordt in de industrie al gebruikt als middel voor warmteoverdracht. Volgens H2A biedt de techniek kansen voor de Amsterdamse haven. Benzyltolueen is brandvertragend, niet-explosief en heeft hoge energiedichtheid, wat het in principe mogelijk maakt de stof net zo te behandelen als fossiele vloeibare brandstof binnen de bestaande infrastructuur -Amsterdam is naar eigen zeggen de grootste benzinehaven ter wereld. De terminals van Evos zouden slechts “kleine aanpassingen” nodig hebben voor de opslag en distributie van deze LOHC.

Essent onderzoekt LOHC-oplossing voor steenfabriek

Steenfabriek Rodruza, energiebedrijf Essent en waterstofbedrijf HyMove starten een proefproject voor het gebruik van waterstof. Het project moet vooral de haalbaarheid en betrouwbaarheid van de toeleveringsleverketen in kaart brengen.

De baksteenindustrie, die geldt als energie-intensief, verwarmt haar ovens nu op aardgas. Volgens Essent gebruikt de gemiddelde steenfabriek ongeveer zes miljoen kuub aardgas per jaar “wat neerkomt op ongeveer 32.000 kilo waterstof per week”. Het aanvoeren van waterstof in deze hoeveelheden “geeft een enorme uitdaging voor leveringszekerheid, transport en opslag”. LOHC moet hierbij uitkomst bieden.

De proef, die draait rond de Rodruza-fabriek in het Gelderse Rossum, start eind 2022 en duurt drie jaar. Essent laat voor de productie van groene waterstof een elektrolyser bouwen bij Ochten aan de Waal, 25 kilometer verderop. Op termijn gaan de bedrijven ook werken met geïmporteerde waterstof uit “bijvoorbeeld Marokko en Zuid-Spanje”.

De drie bedrijven gaan nu eerst in kaart brengen wat de precieze vereisten zijn op ruimtelijk, infrastructureel en financieel gebied.

Draaischijf

Port of Amsterdam heeft de ambitie een draaischijf te worden voor groene waterstof. Het havenbedrijf acht zich hiervoor goed gepositioneerd door de nabijheid van industriële bedrijven in het Noordzeekanaalgebied -in het bijzonder Tata Steel, dat staal wil gaan produceren met waterstof- en luchthaven Schiphol. De haven werkt daarnaast samen met Duisport, het havenbedrijf van Duisburg, aan het vergemakkelijken van de distributie van waterstof naar het Duitse en Europese achterland.

Behalve voor import zijn er in het havengebied verschillende waterstofplannen. HyCC wil bijvoorbeeld een elektrolyser bouwen van 500 MW in de haven en nog eens een elektrolyser van 100 MW op het terrein van Tata Steel. Bij beide projecten is Port of Amsterdam betrokken.