Direct naar inhoud

HeatTransformers wil alleen maar harder groeien — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 7 juni 2023

Warmtepompbedrijf HeatTransformers installeerde in het eerste jaar honderdvijftig warmtepompen. Nu zorgt het bedrijf dat het dubbele aantal per maand wordt geplaatst. De nieuwe operationeel directeur Remco de Jong moet gaan zorgen dat de organisatie wordt gestroomlijnd en dat de “motor” nog harder kan gaan draaien.

Twee belangrijke doelen heeft De Jong bij HeatTransformers, waar hij drie weken geleden is aangetreden. Allereerst, de interne organisatie stroomlijnen en goed laten lopen. En ten tweede, om samen met de rest van het management team, het hele proces van het vinden van klanten tot aan het installeren van warmtepompen “nog soepeler” te laten lopen. “Alle onderdelen van de motor, alle onderdelen van het proces, moeten in hetzelfde tempo draaien. Dan kan de groei versnellen, de motor steeds sneller draaien, kunnen we meer warmtepompen installeren, onze klanten minder gas verbruiken en meer CO₂ besparen”, vat De Jong het samen. “Dat is precies de impact die we willen maken met HeatTransformers.”

Interesse en praktijk

HeatTransformers werd in 2018 opgericht door Stijn Otten en Gijs van Vrede. Het bedrijf plaatst hybride en vol-elektrische warmtepompen bij particulieren in bestaande bouw. In hun vorige banen keken de twee mee bij het uitzetten van een warmtepompaanbod door een energieleverancier. Het aanbod leverde vierhonderd geïnteresseerde reacties op, maar uiteindelijk werden er ongeveer twintig warmtepompen daadwerkelijk geplaatst, zegt Otten. “Er was dus een groot gat tussen de commerciële interesse en de daadwerkelijke uitrol.”

Stijn Otten in de Woerdense vestiging van HeatTransformers. (Foto: Werry Crone/ANP)

De twee roken een kans en gingen zelf warmtepompen installeren. Daardoor ontdekten zij dat het proces dat voorafgaat aan installatie, de voorbereiding, nog belangrijker is dan de installatie zelf. “Wij zijn over tijd een proces-bedrijf geworden”, zegt Otten. Hij omschrijft HeatTransformers als een platform, waar aan de ene kant klanten worden geworven en geholpen in de voorbereiding, en aan de andere kant installatiebedrijven worden voorzien van precies de juiste informatie om zo snel en goed mogelijk de warmtepompen ook daadwerkelijk te installeren. Zo loopt voor installatie een medewerker van HeatTransformers virtueel door het huis met de eigenaar die een warmtepomp wil, stelt vragen en maakt screenshots. “95% van de mensen die bij ons aankloppen heeft whatsapp”, zegt De Jong. “Dan kun je de schouw via een videocall doen.” Die gedetailleerde informatie krijgt de installatiepartner. Het bedrijf heeft ook zelf teams van installateurs en servicemonteurs in dienst. De groei is de afgelopen jaren enorm geweest. “Het hele eerste jaar installeerden we honderdvijftig warmtepompen, nu doen we het dubbele per maand”, zegt Otten.

Populariteit

De hoge aardgasprijzen hebben het afgelopen jaar de populariteit van warmtepompen, zowel volelektrische als hybride naast een gasketel, flink doen toenemen. En de verwachting is dat de vraag alleen maar gaat toenemen met het aankomende verbod op alleenstaande cv-ketels per 2026 en het definitieve afscheid van de aardgasgestookte verwarming per 2050. HeatTransformers maakt zich dan ook op voor een flinke groeispurt. Begin dit jaar haalde het bedrijf €15 mln groeigeld op. “Financieel gezien is het misschien beter om rustig uit te bouwen maar wij zien een enorme kans om te groeien in Nederland en in Europa”, zegt Otten. “Die handschoen hebben wij opgepakt.” En om dat mogelijk te maken zijn ook nieuwe mensen aangenomen, zoals dus COO Remco de Jong, die bij CoolBlue de eigen bezorgtak van het bedrijf heeft opgezet.

Ook het afbouwen van de salderingsregeling ziet Otten als een kans. De huidige regeling, waarbij zonnepaneeleigenaren op jaarbasis hun opwek tegen hun verbruik mogen wegstrepen, betekent dat de elektriciteitsrekening voor stroomslurpende warmtepompen voor zonnepaneelhoudende huishoudens nihil is. Maar Otten voorziet dat warmtepompbezitters in de toekomst meer gebruik gaan maken van de fluctuaties op de groothandelsmarkt. Dat maakt een warmtepomp een stuk interessanter dan een aardgasgestookte ketel, zeker als naast de warmtepomp ook nog een boiler staat. “Het uitfaseren van de salderingsregeling gaat slimme regeltechniek een enorme boost geven, en dat geeft weer een boost aan warmtepomptechniek”, voorspelt hij. Ook zijn er volgens hem kansen voor hybride warmtepompen naast warmtenetaansluitingen, waarbij het warmtenet als de piekoplossing dienst doet. “Het is een individuele rekensom, maar wij zien daar nu al goede businesscases voor.”

Op afstand aansturen

HeatTransformers is bezig met het ontwikkelen van hardware en slimme software waarmee warmtepompen op afstand kunnen worden uitgelezen en aangestuurd. De hardware is in principe universeel, en kan dus werken met verschillende typen warmtepompen. Dat is nuttig voor HeatTransformers, om haperende warmtepompen op afstand bij te kunnen stellen, maar kan in de toekomst ook worden ingezet om energieverbruik in de tijd te verschuiven. Dat kan de klant doen, maar wellicht ook HeatTransformers, of bijvoorbeeld energieleveranciers via het platform van het bedrijf. Een app die klanten informatie geeft over de prestatie van hun warmtepomp en hun besparing op gas en CO₂-uitstoot is in de maak en wordt voorzien voor later dit jaar.

Operationeel directeur De Jong vergelijkt de groeispurt van het bedrijf met zijn eigen groeispurt – hij meet twee meter één. “Toen ik vijftien, zestien was, ben ik heel hard gegroeid. Ik had pijn aan al mijn ledematen, spieren, pezen, botten. Bij organisaties zie je ook dat soort groeipijnen. Mijn taak is dat het daarbij blijft, dat groei en kwaliteit hand in hand gaan. We moeten er hard voor werken, maar het is zeker niet onmogelijk.”