Direct naar inhoud

Koersstijging moet redding zijn voor Fastned — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Gepubliceerd op: 9 december 2020

De koers van Fastned is geëxplodeerd. De afgelopen twee maanden steeg het aandeel van het bedrijf dat snellaadpalen plaatst van €10 naar €48. De hoge koers maakt een aandelenemissie makkelijker, en dat geld heeft Fastned hard nodig.

Fastned zelf heeft het over “een opeenstapeling van goed nieuws”. Er werden aanbestedingen aan het Nederlandse bedrijf gegund in Frankrijk en Duitsland, het won bij de Raad van State een zaak over de plaatsing van oplaadpalen langs de snelweg A4. Dat is positief, maar amper reden voor de enorme koerswinst die het bedrijf nu boekt.

Fastned-station De Watering. (Foto: Fastned)

Want met die koers gaat het sinds oktober echt hard. In die maand meldde Fastned dat het in Duitsland laadpalen ging neerzetten op een terrein waar ook palen van Tesla staan. De waarde van het aandeel steeg op die dag met 34%. Beleggerswebsite IEX verwoordde het fraai: “ls de naam Tesla valt, gaan er nog wel kassa’s rinkelen in menselijke hoofden.”

‘Kletsverhalen’

En het beeld van Fastned verschilt niet zoveel van dat van Tesla, zei CEO en medeoprichter Michiel Langezaal afgelopen januari tegen het FD. “Fastned is net als Tesla: je gelooft erin of niet.”

Met Tesla heeft Fastned gemeen dat het zelden rustig is rond het bedrijf. Analist Roel Gooskens haalt op website Follow The Money regelmatig uit naar het bedrijf, en noemde uitspraken van Langezaal eerder “kletsverhalen”.

Schulden

Het bedrijf heeft schamele inkomsten en steekt zich aanhoudend in de schulden. In november haalde Fastned weer geld op — het doet dat met grote regelmaat, en met steeds grotere bedragen. Dit keer was het €17 mln, met een lening die 6% rente uitkeert. Dergelijke percentages staan in de obligatiemarkt, waar de rentes recordlaagtes behalen, synoniem voor leningen met grote risico’s.

Die hoge rente lijkt terecht. Want kan het bedrijf wel aan zijn verplichtingen voldoen? Onder de streep is het bedrijf structureel verlieslatend. De operationele kasstroom is negatief: er gutst geld uit het bedrijf.

Break-evenpunt

Fastned meldde vorig jaar in zijn prospectus bij de beursgang de doelstelling om voor aftrek van rentelasten, belastingen, afschrijvingen en afboekingen break-even te draaien als het aandeel van elektrische auto’s in het totale Nederlandse wagenpark in de buurt van de 1% tot 1,5% komt. Met de ruim 150.000 volledig elektrische auto’s die er in Nederland volgens cijfers van RVO rondrijden, is dat punt nu bereikt. Volgens de recentste winstcijfers die Fastned publiceerde, is het break-evenpunt echter nog ver weg.

Ondertussen zegt bij Fastned een winstcijfer dat de rentelasten negeert vrij weinig, gezien de grote kostenpost die de schulden vormen.

Obligaties lopen af

Bij Fastned staat voor meer dan €90 mln uit aan obligaties. Tegen een rente van 6% per jaar is dat bedrag goed voor een jaarlijkse rentelast van naar schatting €5,4 mln. Over een jaar moet het bedrijf zijn eerste obligatie, van €2,5 mln, ook nog eens terugbetalen. Een halfjaar later volgt de volgende, van €7,7 mln. Een halfjaar daarna loopt een obligatie van €12,3 mln af.

De omzet, die in de eerste zes maanden van dit jaar op €2,7 mln uitkwam, moet wel heel hard gaan stijgen om die kosten te kunnen dragen.

Emissie

Wel is de koers van Fastned de afgelopen tijd dus fors opgelopen. Het bedrijf heeft inmiddels een beurswaarde van €700 mln. Dat heeft grote voordelen voor de laadpalenuitbater: een aandelenemissie is bij een hoge koers een stuk aantrekkelijker, omdat er dan kapitaal kan worden opgehaald tegen een kleinere verwatering van de waarde per aandeel. ‘Een emissie is bijvoorbeeld een mogelijkheid die zeker zou kunnen’, zei Langezaal onlangs tegen het FD.

Wat denken beleggers van een aandelenuitgifte? In elk geval is de aandacht voor Fastned sterk toegenomen. ‘Sinds het uitbreken van de coronacrisis, maar vooral ook in de afgelopen maanden zien we onder particuliere beleggers een snel groeiende interesse voor allerlei aandelen die te maken hebben met duurzaamheid en duurzaam vervoer’, stelt een woordvoerder van broker BinckBank. Dat is terug te zien in de piekende handelsvolumes in het aandeel.

Duurzame investeringen

In november vorig jaar was Fastned nog nummer 67 op het Damrak, gemeten in het aantal transacties bij Binck. Vorige maand stond het op plek 28. De enorme hausse aan handel wordt “wellicht ook versterkt door het grote aantal nieuwe beleggers”, zegt de woordvoerder. Veel van hen zijn jonger dan dertig. Die groep “belegt anders dan oudere generaties, bijvoorbeeld veel meer Tesla dan Shell, en kiest ook vaker voor duurzame investeringen.”

Dat particulieren interesse hebben in het laadbedrijf is duidelijk. Tegelijkertijd zijn er geen analisten die Fastned volgen. Institutionele beleggers zijn ook nog niet gezien in de buurt van het concern. Van de aandelen is 50,2% in handen van ondernemer Bart Lubbers. Ceo en oprichter Langezaal heeft 30,1%, het investeringsfonds Breesaap van Lubbers’ familie 7,8%.

Weinig aandelen

Dat illustreert ook meteen een deel van het probleem in de handel in Fastned-aandelen: er zijn er maar weinig van. In totaal zijn er 14,9 miljoen uitstaande aandelen, waarvan dus maar 1,7 miljoen vrij verhandelbaar zijn. Op sommige dagen is het handelsvolume een kwart van deze free float . Dat is een uitzonderlijk grote hoeveelheid.

Als Fastned het vertrouwen van aandeelhouders weet te behouden, kan dat ook dé reden zijn dat het laadbedrijf de strijd om de elektrische rijder wint. Dat is eigenlijk ook bij Tesla gebeurd: de maker van elektrische auto’s stond meerdere keren met een vrijwel lege geldkas aan de rand van de afgrond, maar wist beleggers steeds weer te overtuigen in te tekenen op emissies.

De vraag is dan wel of Langezaal met zijn laadpalen dezelfde overtuigingskracht heeft als Elon Musk met zijn auto’s, vlammenwerpers, raketten en megaboormachines.

Concurrentie

Net als dat Tesla tegenwoordig niet meer het rijk alleen heeft bij het maken van elektrische auto’s, heeft ook Fastned te maken met steeds meer concurrentie. Ionity, een samenwerkingsverband van autofabrikanten, timmert stevig aan de weg. In heel Europa heeft het sterk uitbreidende bedrijf nu 312 laadstations waar automobilisten zeer snel, tot 350 kW, kunnen laden. In een jaar tijd zijn daar evenveel laadstations bijgekomen als dat Fastned in de afgelopen vijf jaar heeft gebouwd. Ook Tesla heeft honderden snellaadstations in West-Europa.

Rijders van merken die meedoen aan Ionity kunnen aanmerkelijk goedkoper laden bij de laadstations van Ionity, en zullen daarom alleen in nood bij Fastned aankloppen. Dat geldt voor een aantal van de grootste merken op het gebied van elektrische auto’s: BMW, Ford, Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi en Porsche. Ook Hyundai, dat met de Kona en Ioniq twee populaire elektrische auto’s aanbiedt, sloot zich onlangs bij het project aan.

Andere locaties langs de weg die veel reizigers trekken, zoals McDonald’s en Van der Valk, werken al samen met andere partijen. Zo komen er bij de fastfoodketen palen van Nuon, en staan bij de hotelketen Tesla- en Allego-laadpalen.