Direct naar inhoud

Minister komt met strengere regels voor verkoop energiecontracten aan de deur — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 29 juni 2023

Energiecontracten kunnen straks niet meer direct aan de deur worden afgesloten. Minister van Economische Zaken en Klimaat Micky Adriaansens komt daarvoor met nieuwe regels. Consumenten moeten de overeenkomst na het verkoopgesprek schriftelijk bevestigen. Hoeveel tijd ze daarvoor krijgen is nog niet duidelijk. Ook moet het opzeggen van een energiecontract net zo eenvoudig worden als het afsluiten ervan.

Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat, VVD) kondigde de extra regels donderdag aan in een brief aan de Tweede Kamer. Voor de verkoop van energiecontracten via colportage komt een zogenaamd “schriftelijkheidsvereiste”. Dat betekent dat consumenten de overeenkomst na een verkoopgesprek expliciet schriftelijk moeten bevestigen, waarna ze twee weken de tijd hebben om zich te bedenken.

Nieuwe regels moeten consumenten beter beschermen tegen verkoop van energiecontracten aan de deur. (Foto: Roel Burgler/ANP)

Ook moet het opzeggen van energiecontracten net zo gemakkelijk gaan als het afsluiten ervan, bijvoorbeeld via een gemakkelijk vindbare link op de website. Opzeggen wordt nu soms onnodig ingewikkeld gemaakt door de aanbieder.

De regels moeten consumenten beter beschermen tegen misstanden bij deze manier van het aan de man brengen van bijvoorbeeld energiecontracten. Vooral sinds de energiecrisis op zijn retour lijkt te zijn, worden consumenten weer vaker telefonisch of aan de deur benaderd en onder druk gezet om direct een contract te tekenen.

Schriftelijkheidsvereiste

De aankondiging dat verkoop aan de deur wordt ingeperkt door de invoering van het zogenaamde ‘schriftelijkheidsvereiste’ is een stap in de goede richting”, laat Tweede Kamerlid Henri Bontenbal (CDA) in een reactie weten. “Daarmee krijgen mensen de mogelijkheid om goed over het contract te kunnen nadenken.” Vorige week riep Bontenbal samen met Suzanne Kröger (Groenlinks) nog op om de verkoop van energiecontracten aan de deur en via de telefoon helemaal te verbieden. Een motie waarin een dergelijk verbod werd voorgesteld, kreeg dinsdag een ruime meerderheid in de Tweede Kamer.

Zo ver gaat de minister in haar voorstel niet. Zij houdt het bij aanscherping en verbreding van de regels. Voor verkoop aan de deur is het schriftelijkheidsvereiste nieuw. Bij telefonische verkoop van energiecontracten geldt dat vereiste al langer. Maar of dat altijd goed werkt, is de vraag. “Dat bevestigen mag namelijk ook elektronisch, bijvoorbeeld door een sms te sturen of op een link te klikken”, zegt Jitty van Doodewaerd, directeur van DMCC, een bureau dat uit naam van energiebedrijven controleert of de regels van telemarketing en colportage worden gevolgd. “Het tekenen van zo’n overeenkomst vindt nu soms plaats tijdens het telefoongesprek.”

Te vaag

Dat vindt de minister onwenselijk, maar hoeveel tijd consumenten moeten krijgen is nog niet duidelijk. Bontenbal vindt het voorstel dan ook te vaag. “Er moet voldoende tijd zitten tussen het contact aan de deur […] en het moment waarop de consument in alle rust, zonder de druk van een verkoper, het contract kan lezen en accorderen.” Hij wil dan ook een meer precieze uitleg van de minister hoe dit kan gaan werken.

De sector reageert gematigd positief op het voorstel van de minister. Energie Nederland laat weten alle maatregelen, die irritatie in het contact met klanten voorkomen, toe te juichen. “We kunnen ons op hoofdlijnen dan ook vinden in de nieuwe regels.” Wat het precies betekent in de praktijk is nog niet duidelijk. “Over een goede uitvoerbaarheid gaan we graag met de minister in gesprek.”

Vattenfall zegt in een reactie zwaar te tillen aan transparantie en kwaliteit bij de verkoop, klanten na een verkoopgesprek altijd na te bellen en misleidende verkooptechnieken niet te tolereren. Eneco laat weten al tweeënhalf jaar geen verkoop aan de deur meer te doen omdat deze manier van verkopen “niet [past] bij de wijze waarop wij contracten willen aanbieden aan klanten”.

Volgens Doodewaerd kunnen de nieuwe regels energiebedrijven geld kosten. “Normaal gaan ze met een tablet langs de deur en wordt het contract ter plekke ondertekend. Nu zal dat later worden toegezonden. En wat als iemand niet bevestigt, stuur je dan nog een herinneringse-mail. Daar moet een proces voor worden opgetuigd en dat kost geld. Ook zullen hierdoor naar verwachting minder contracten verkocht worden. “Niet iedereen zal die overeenkomst later nog tekenen.”

Handhaving

Ook is de vraag of de nieuwe regels de echte misleiding bij de verkoop kunnen voorkomen. “Als iemand al misleid is tijdens het gesprek, dan maak je dat niet goed door daarna een overeenkomst te sturen”, zegt Doodewaerd. “Daarom is het belangrijk dat er hard wordt opgetreden tegen dat soort praktijken, bijvoorbeeld met hoge boetes.”

Ook Essent is die mening toegedaan. In een reactie laat het energiebedrijf weten zich niet te herkennen in het beeld dat er misleidende contracten worden afgesloten en aanvullend beleid te hebben om de verkoop ook echt op klantvriendelijke manier te doen. Daarnaast vraagt het bedrijf om stevige handhaving als er misstanden zijn.