Energieleveranciers hebben een nieuwe doelgroep ontdekt: bewindvoerders van klanten in de schuldhulpverlening en met andere financiële problemen. Nuon maakte deze dinsdag bekend een portaal te openen waar bewindvoerders hun energiebehoeftige klanten kunnen aanmelden. Ook Vandebron en de Nederlandse Energiemaatschappij (NLE) hebben dit jaar een aparte desk ingericht om deze doelgroep terzijde te staan. Robin Energie richt zich sinds 2014 specifiek op bewindvoerders.
Mensen die in financiële problemen raken, kunnen onder bewindvoering worden gesteld. Dit houdt in dat hun financiën niet langer door henzelf, maar door een externe partij worden beheerd. Dit gebeurt vaak pas nadat schulden zich hebben opgehoopt -ook schulden aan energiemaatschappijen, soms met het afsluiten van stroom en gas tot gevolg. Een nieuw contract levert dan, ondanks de aansluitplicht, weer nieuwe problemen op: de kredietwaardigheid wordt getoetst, en waarborgsommen gevraagd ter waarde van maximaal zes termijnbedragen.
Waarborgsom
“We merkten dat mensen tegen die waarborgsom opliepen”, zegt Nuon-woordvoerder Anouk IJffs. “Mensen met een verleden van schulden hebben vaak geen geld om zo’n borg te betalen.” Samen met BSF Bewindvoering en Van Amerongen Bewindvoering voerde de energieleverancier een pilot uit, waarbij bewindvoerders via het portaal zonder borg of kredietwaardigheidscheck een contract konden afsluiten, waarna de huishoudens binnen 48 uur werden aangesloten. De bewindvoerder draagt zorg voor het betalen van de termijnbedragen.
NLE en Vandebron openden eerder dit jaar ook een desk voor bewindvoerders, met vergelijkbare voorwaarden als die van Nuon: geen borgsom, geen kredietwaardigheidstoets, en aansluiting binnen 48 uur. NLE incasseert wel na de eerste maand tweemaal het termijnbedrag, maar dat komt omdat het bedrijf de termijnbedragen vooraf laat betalen, in plaats van achteraf. Die beslissing was ingegeven door het mislopen van inkomsten door wanbetalende klanten. Vandebron laat weten inmiddels zo’n 200 klanten te hebben die onder bewind staan.
Vanuit het hart
Robin Energie is al sinds 2014 actief in deze markt, en heeft het hele bedrijf hierop ingericht. Robin biedt de specifieke diensten niet alleen aan klanten die onder bewind staan, zoals Nuon, NLE en Vandebron, maar ook aan klanten met een budgetcoach of budgetbeheerder. In dat geval draagt de klant nog wel zelf zorg voor de eigen financiën, maar wordt hij of zij begeleid en gemonitord door een externe partij.
Net als Nuon, Vandebron en NLE vraagt Robin Energie geen borg of kredietwaardigheidstoets en worden klanten binnen 48 uur aangesloten -mits hij of zij dus een bewindvoerder, budgetcoach of budgetbeheerder heeft. Ontbreekt die persoon, dan vraagt Robin Energie wel een borgsom, die echter bij aanstelling van zo’n financieel begeleider weer wordt teruggestort. Robin Energie helpt klanten om in contact te komen met dergelijke partijen.
Het enthousiasme van de branche verbaast Robin-directeur Ronald Russkauf niet. “Wij zijn hier een aantal jaar geleden ingestapt, en nu zien andere bedrijven dat wij ervan kunnen bestaan”, zegt hij. “Dus komen zij ook. Maar wij doen dit vanuit ons hart, omdat we vinden dat mensen recht hebben op energie. Dat is het verschil.”