Na Rotterdam krijgt ook de Amsterdamse haven een drijvend tankstation voor vloeibaar gemaakt aardgas (LNG). Kleinere zeeschepen en cruiseschepen kunnen vanaf 2019 in Amsterdam terecht voor het tanken van deze brandstof.
Initiatiefnemer en een van de investeerders in het tankstation is Titan LNG, een distributeur en leverancier van LNG. De andere investeerders zijn Beequip, onderdeel van zakenbank NIBC, scheepsbouwer Kooiman en het Amsterdam Klimaat- en Energiefonds.
De bouw van het drijvende tankstation -of bunkerstation in scheepvaarttermen- vergt volgens Ronald van Selm, operationeel directeur van Titan LNG, een investering van €9 mln. Bij dit LNG-station gaat het niet om een traditioneel bunkerschip, maar om een ponton waarin LNG-tanks zijn gebouwd met een totale inhoud van 1.500 kubieke meter. Dat is voldoende om grofweg vier kleinere zeeschepen (‘coasters‘) van LNG te voorzien.
LNG geldt als een brandstof van de toekomst voor de scheepvaart. Het is weliswaar een fossiele brandstof, maar een die veel schoner is dan scheepsdiesel, laat staan stookolie. Bij de verbranding van LNG komen aanmerkelijk minder zwavel-, stikstof- en fijnstofdeeltjes vrij. In de emissie van het broeikasgas CO2 is de milieuwinst minder.
Gering
Het aantal zeeschepen dat op LNG vaart, is met circa 116 klein op een wereldwijde vloot van 50.000 schepen. De geringe acceptatie heeft volgens deskundigen deels te maken met het beperkte aantal bunkerplaatsen.
Geleidelijk aan komen er meer bunkermogelijkheden voor LNG in havens. Eerder deze maand nam Shell in Rotterdam een groot LNG-bunkerschip, de Cardissa, in gebruik. Shell heeft zwaar ingezet op LNG en verwacht veel groei in de scheepvaart omdat de sector per 2020 te maken krijgt met strengere eisen voor de emissie van schadelijke stoffen.
Van Selm vindt de investering in het lng-ponton verantwoord. ‘We hebben goed gekeken naar het aantal schepen in aanbouw dat op lng gaat varen.’ Vooral in Noordwest-Europa neemt de hoeveelheid schepen op LNG toe. “In de Noordse landen wordt er veel op vloeibaar aardgas gevaren.”
De operationele directeur van Titan LNG verwacht in nog meer Europese havens aan de slag te kunnen. “We voeren nu in acht locaties concrete gesprekken.”
Schepen die momenteel LNG willen tanken in de Amsterdamse haven worden beleverd met tankauto’s, waardoor het bunkeren lang duurt. Van Selm: “Dat kan oplopen tot zestien uur. Met het bunkerstation is dat in twee uur mogelijk.”