Minister Henk Kamp (VVDA, Economische Zaken) is van plan om dit najaar formeel regels bekend te maken over aan te bieden verbruiks- en kostengegevens door energieleveranciers aan hun klanten. Meer inzicht door “extra informatie” moet energiebesparing stimuleren. Dit schreef Kamp deze week aan de Eerste Kamer in antwoord op PVDA-vragen over de implementatie van de Europese energie-efficiëntierichtlijn.
De regels voor informatieverstrekking aan afnemers vloeien voort uit het wetsvoorstel dat de Senaat nu afhandelt over de implementatie van de EU-richtlijn. Ze worden via het Besluit kostenoverzicht energie ingevoerd. In een zogenoemde voorhangprocedure krijgen beide Kamers nog de kans om hier desgewenst een zegje over te doen. Het aangepaste Besluit kostenoverzicht energie kan dan in 2015 ingaan, is de planning van Kamp.
Consumenten krijgen “meer inzicht in hun factuur en in hun verbruik”, aldus de minister. “Concreet houdt dit in dat energieleveranciers extra informatie moeten opnemen op de energiefactuur en in de verbruiks- en kostenoverzichten.” Op de verbruiks- en kostenoverzichten (die digitaal gestuurd kunnen worden) krijgt een klant verwijzingen naar organisaties die informatie bieden over energiebesparing.
Aanbod op maat
En “indien dit mogelijk en nuttig is” wordt een vergelijking meegestuurd van een vergelijkbaar huishouden. Zo kan een afnemer een inschatting maken; hoe doe ik het, met mijn energieverbruik? De Autoriteit Consument & Markt houdt toezicht op de uitvoering hiervan door leveranciers. Kamp meldt in zijn schrijven aan de Eerste Kamer ook dat energieleveranciers afspraken hebben gemaakt over de harmonisatie van begrippen die op energienota’s worden gebruikt. Die eenduidigheid moet vergelijkbaarheid en transparantie van de facturen ten goede komen.
Kamp meldt verder aan de Eerste Kamer dat er ook afspraken op komst zijn die het voor consumenten makkelijker maken om leveranciers met elkaar te vergelijken. De ACM uitte eerder kritiek op de moeite die het kleinverbruikers nu kost om bij een mogelijke overstap goed in beeld te krijgen: welk aanbod is voor mij het beste? EZ is met de ACM en energiebedrijven het traject ‘aanbod op maat’ ingegaan. Dit moet “garanderen dat consumenten die zich oriënteren op een overstap, een aanbod krijgen dat specifiek op hen van toepassing is en hen niet achteraf voor verrassingen stelt”.