Eurocommissaris Frans Timmermans hoopt dat de Europese klimaatambities zo veel schwung krijgen, dat Nederland kan afzien van de omstreden CO₂-heffing die het wil invoeren. Dat zei hij donderdagmiddag in Brussel net na zijn presentatie van de nieuwste Europese klimaatplannen.
Het aantal subsidiabele draaiuren van elektrolysers zal voorlopig onder de eerder aangenomen 2.000 per jaar uitkomen. Volgens het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) gaat het om een “beperkte beperking”. Het bedrijfsleven reageert niettemin teleurgesteld.
Energeia’s stemming behandelt achtereenvolgens de prijsontwikkeling op de markten voor olie, steenkool, CO₂-emissierechten, aardgas en elektriciteit. Beweeg met de muis over onderstaande interactieve figuren voor prijsinformatie.
Succesvol klimaatbeleid vereist wereldwijd forse investeringen. En beter eerder dan later, want hoe langer we wachten, hoe groter de opgave wordt. Maar uit grootschalige peilingen blijkt dat maar weinig Europeanen zich ernstige zorgen maken over het klimaat. Met name in relatief koude landen liggen maar weinig kiezers er wakker van.
Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft officieel bekend gemaakt dat het CO₂-reductiedoel naar 55% gaat. Dat deed zij in de zogenoemde ‘State of the Union’-toespraak, waarin ze het belang van gezamenlijk optrekken benadrukte en de kracht van een verenigde Europese Unie roemde.
De energieheffingen stijgen ook in 2021 weer, maar huishoudens merken daar weinig van omdat ook de korting op de energiebelasting stijgt. Dat volgt uit het Klimaatakkoord en wensen van de Tweede Kamer. Komend jaar worden de energieheffingen en -vrijstellingen geëvalueerd.
Het rijksinpassingsplan voor het Windplan Groen is volgens de Raad van State onzorgvuldig vastgesteld. Omdat de 90 turbines zijn verdeeld over meerdere deelparken, hadden in het plan regels moeten staan die bescherming bieden tegen cumulatieve geluidhinder en cumulatieve slagschaduw. De Raad van State repareert dit gebrek zelf, zodat het windplan wel doorgang kan vinden.
De energietransitie hapert, omdat er te weinig technisch geschoold personeel uit de schoolbanken komt. Aan Jeike Wallinga, de nieuwe lector Energietransitie aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle, de taak daar verandering in te brengen.
De Raad van State plaatst vraagtekens bij de uitgangspunten en effectiviteit van de voorgestelde CO₂-heffing voor de industrie. Volgens het adviescollege kan de ongelijke behandeling van verschillende sectoren het zicht op de voortgang van de emissiereductie vertroebelen. Bovendien is er een kans op weglek en dat ondergraaft de werking van het ETS.
Het verlaagde belastingtarief voor elektriciteit die wordt afgenomen bij openbare laadpalen, blijft nog twee jaar bestaan. Eigenlijk zou deze belastingkorting volgend jaar verdwijnen, maar volgens het kabinet is verlenging nodig voor de businesscase van openbare laadpalen.
De Nederlandse regering kan zich in grote lijnen vinden in de strategieën voor waterstof en systeemintegratie, die de Europese Commissie eerder deze zomer presenteerde. Wel vraagt het kabinet zich af of het Europese doel om al in 2024 6 GW aan schone waterstof te produceren niet te optimistisch is.
Oplossing van de stikstofproblematiek en wijziging van de Wet windenergie op zee zijn voorwaarden voor het uitschrijven van de volgende tender wind op zee, die staat gepland voor medio 2021. Dat schrijft minister Wiebes aan de Tweede kamer, zonder te vermelden dat de Tweede Kamer al maanden wacht op de bedoelde wetswijzigingen.
De ODE-tarieven stijgen komend jaar wederom, blijkt uit de stukken die met de Miljoenennota naar de Tweede Kamer zijn gestuurd. Dit ondanks de hevige protesten uit de glastuinbouw het afgelopen jaar. Het kabinet kondigt aanvullende middelen aan om bedrijven tegemoet te komen in hun energiekosten.
De CO₂-heffing voor de industrie kan een flinke impact hebben op de financiële resultaten en de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven. Dat schetst PWC in een ‘nieuwe’ studie. Niettemin zet het kabinet, dat zich opmerkelijk genoeg gesteund weet door grote uitstoters als Shell en BP, zijn plannen door.
Er dreigt een nieuwe miljoenenstrop voor de toch al noodlijdende afvalverwerker AEB in Amsterdam. De vergunning voor de in juli in gebruik genomen biomassacentrale deugt niet. Er is mogelijk een extra investering van €2 mln nodig om dat te repareren. De kosten van het stilleggen van de centrale kunnen tijdens deze reparatie oplopen naar €18 mln.