Direct naar inhoud

PODCAST Is met de nieuwe warmtewet de kou uit de lucht?

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 28 juni 2024

De nieuwe warmtewet is eindelijk naar de Tweede Kamer gestuurd. Er bestaan in de warmtesector de nodige zorgen over deze wet. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat adresseerde deze in een apart rapport. Ondertussen maakte energiebedrijf Eneco deze week bekend vanwege de vele onzekerheden in de warmtemarkt te moeten stoppen met weer een warmteproject.

Abonneer u nu meteen bij SpotifyGoogle of Apple, en luister elke week naar De Week van Energeia.

Bekijk op Omny. Opent in een nieuw venster

“We zitten echt in een andere realiteit”, zegt Eneco-woordvoerder Mirjam Achthoven over de warmtemarkt die met de nieuwe warmtewet wordt opgetuigd. Dat gaat vooral over het besluit dat warmtenetten in de toekomst in meerderheid in publieke handen moeten komen, en de onzekerheid voor private bedrijven die hieruit vooortvloeit. Daarnaast kampen warmtebedrijven met stijgende kosten en vertraagde bouw, maar ook met de populariteit van warmtepompen boven een warmtenet. Katrijn de Ronde vertelt in de studio over de wet en de gevolgen.

In het nieuwsoverzicht bespreken hoofdredacteur Wouter Hylkema en presentator Ilse Akkermans de aanbesteding van energiebedrijf RWE voor de afname van groene waterstof die gaat worden geproduceerd door een nog te bouwen elektrolyser. Ook de hoorzitting van aanstaand klimaatminister Sophie Hermans van de VVD wordt besproken, en dan vooral haar ambitie om klimaatbeleid voor iedereen – burgers, mkb-bedrijven en industrie – lonend te maken.

Van links naar rechts: Wouter Hylkema, Katrijn de Ronde en Ilse Akkermans. (Foto: Energeia)

De Week van Energeia is dé podcast voor de energieprofessional, en voor iedereen die geïnteresseerd is in de actuele ontwikkelingen in de energiemarkt. Elke vrijdag praten redacteuren van Energeia u in een minuut of twintig bij over de belangrijkste ontwikkelingen in de complexe energiewereld.

Delen op sociale media