LNG-leverancier Titan gaat een fabriek om bio-LNG te produceren bouwen in de Amsterdamse haven. Naast de fabriek zal een biogasfabriek van BioValue verrijzen, waarvan het gas in Titans fabriek verwerkt wordt. Dat moet jaarlijks 200.000 ton bio-LNG gaan opleveren.
Titan is leverancier en distributeur van LNG aan industriële klanten. Het bedrijf heeft al LNG-bunkerbakken in de Amsterdamse haven om klanten te bevoorraden met LNG. Naast de ligplaats van de Titan-bunkerbakken en -schepen moet nu een fabriek verrijzen waar vloeibaar methaan (liquefied natural gas of LNG) wordt geproduceerd uit biogas. Dat maakt het hernieuwbare bio-LNG. In 2025 moet de fabriek operationeel zijn.

Het benodigde biogas zal via twee verschillende stromen in de Titan-fabriek arriveren. De eerste stroom is uit de biogasfabriek van BioValue die naast de Titan-fabriek gebouwd gaat worden. BioValue produceert uit afval en reststromen ruw biogas, en levert dat aan Titan. De biogasfabriek kan tot 600.000 ton biomassa verwerken, volgens het bedrijf. Het moet de grootste biogasproducerende installatie van Nederland worden. Titan zal het ruwe biogas opwerken tot groengaskwaliteit en er bio-LNG van maken.
De rest van het groene gas dat nodig is om 200.000 ton bio-LNG te produceren, haalt Titan via het bestaande gasnetwerk van andere Europese biogasproducenten. Dat betekent dat tegenover het afgenomen gas groengascertificaten staan, om te garanderen dat er net zoveel groen gas in het netwerk is ingevoed als Titan aan gas eruit haalt. De combinatie van de twee stromen maakt dat de schaal van de fabriek groter kan zijn dan wanneer voor slechts een van de twee zou worden gekozen. Titan meent met de hybride constructie het beste van twee werelden te combineren.
De bio-LNG-fabriek is bovendien voorzien van CO₂-afvang en ‘waterstof-ready’ gebouwd. Dat betekent dat op termijn de fabriek synthetische LNG kan produceren uit de afgevangen CO₂ en waterstof, of in de woorden van Titan: e-methaan. Het ruwe biogas bevat nog zo’n 40% CO₂, en dat maakt de synthetische route aantrekkelijk. Het wachten is op de aansluiting op de waterstofbackbone die gasnetwerkbeheerder Gasunie aanlegt. Die waterstofbackbone zou in 2025-2026 in de haven van Amsterdam moeten aankomen. Het synthetische LNG komt niet in de plaats van bio-LNG, maar vergroot de hoeveelheid geproduceerde hernieuwbare LNG.