Direct naar inhoud

Bezettingsgraad tankopslag Vopak stijgt fors — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 29 juli 2020

Het tankopslagbedrijf Vopak heeft het tweede kwartaal geprofiteerd van de sterk toegenomen vraag naar opslag van ruwe olie en olieproducten. Het Rotterdamse bedrijf meldde over het afgelopen kwartaal een fors hogere bezettingsgraad van zijn opslagtanks. Die bedroeg 88% tegen 84% in dezelfde periode vorig jaar en 84% in het eerste kwartaal dit jaar.

“We profiteerden van de kansen in onze olie-opslagportfolio, wat resulteerde in een betere bezettingsgraad”, stelt Vopak-CEO Eelco Hoekstra in een woensdag gepubliceerd persbericht. Daarbij bleef de vraag naar opslag in andere marktsegmenten “robuust”.

Tegelijkertijd had Vopak te maken met een verminderde ‘doorvoer’ van chemicaliën, met name in Houston in de Verenigde Staten en Singapore. De bezettingsgraad over de eerste zes maanden bedroeg 86% tegen 85% in dezelfde periode van 2019.

Vopak verwacht tot en met 2022 een aanhoudende forse vraag naar opslag van olie en olieproducten, gedreven door de grote onzekerheid en volatiliteit in de oliemarkt. “Volatiliteit, zo is historisch bewezen, is goed voor de vraag naar opslag. Daarvan kunnen we zeker de komende twee jaar nog profiteren”, stelde CEO Hoekstra woensdag in een toelichting.

Door de coronacrisis is het “heel moeilijk” om de vraag naar opslag in te schatten. De pandemie heeft de mobiliteit van mensen “onvoorstelbaar” gedrukt. “De vraag is hoe het pad terug eruit ziet”, aldus Hoekstra. Ook het aanbod is volgens de Vopak-CEO onzeker.

Volatiele oliemarkt

“Wij verwachten dat een goede inschatting van vraag en aanbod heel moeilijk is. Wij rekenen op grotere fluctuaties in vraag en aanbod van olie, met prijsschommelingen.” Als zich grote prijsverschillen tussen de continenten in olieproducten aandienen -omdat Covid-19 zich wisselend per regio in meer of mindere mate manifesteert- leidt dat tot grotere onzekerheid in de markt. “Dat leidt tot meer arbitrage in de handel”, aldus Hoekstra. “Handelaren gaan meer posities innemen in tankopslag. Dat is goed voor Vopak.”

Vopak had de hogere bezettingsgraad al zien aankomen. Ruwe olie is een stuk goedkoper geworden door de combinatie van verhoogde productie en wegvallende vraag als gevolg van de coronapandemie. Er is sprake van een aanhoudende ‘contango’ in de markt, een marktsituatie waarin de toekomstige olieprijs hoger ligt dan de actuele prijs. Dat maakt het voor handelaren interessant om goedkope ruwe olie op te slaan in de verwachting deze later duurder te kunnen verkopen. De olieprijs zakte eerder dit jaar van $70 per vat naar $20 en bevindt zich nu op circa $43.

‘Sterke balans’

Over het eerste halfjaar boekte Vopak een 4% hoger brutobedrijfsresultaat van €441 mln. Dat is exclusief het negatieve effect -€35 mln- van de verkoop van de opslagtanks in het Spaanse Algeciras, Amsterdam en Hamburg en zonder de negatieve valuta-effecten. De omzet daalde over de eerste zes maanden met 8% tot €589 mln. Hoekstra spreekt van “een goede financiële prestatie in een meer volatiel businessklimaat”. De covid-19-pandemie heeft “beperkt effect” op de bedrijfsvoering van Vopak, zo meldt het bedrijf. “Al onze 66 terminals zijn in bedrijf en er zijn geen belangrijke verstorende effecten.”

Vopak spreekt van een “sterke” balans, met een nettoschuldratio ten opzichte van het brutobedrijfsresultaat van 2,81 aan het einde van de eerste jaarhelft. In juli heeft het bedrijf nog eens ruim €450 mln aan nieuw geld opgehaald met de uitgifte van schulden. De deal is onder meer bedoeld om beter te spreiden wanneer het Rotterdamse bedrijf zijn schulden moet terugbetalen.

Gate in Rotterdam. (Bron: Gate)

Het tankopslagbedrijf is zijn opslagportfolio al enige jaren flink aan het wijzigen en diversificeren, van olie naar andere opslagproducten als gas, vloeibaar gas (LNG) en chemicaliën. Het verkoopt terminals met name in Europa en bouwt stookolieterminals om, om te kunnen voldoen aan de nieuwe eisen dit jaar voor zwavelarme brandstoffen in de scheepvaart. Vopak verwierf verder nieuwe opslagcapaciteit in Maleisië, Panama en Vietnam. Het bedrijf bouwt nieuwe gasterminals in de Verenigde Staten en voert de capaciteit van een industriële terminal in China op. Ook breidt Vopak zijn chemische terminals in Rotterdam en Antwerpen verder uit.

(Dit artikel heeft rond 16.00 uur een update gekregen. Alinea vier, vijf en zes zijn toegevoegd.)