Direct naar inhoud

Elektrische auto massaal geëxporteerd — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 7 april 2015
De inhoud van dit artikel is gemigreerd. Lijkt er iets mis te gaan, of onderdelen te missen? Neem dan contact met ons op.

Elektrische auto’s waar Nederland subsidie op geeft, verdwijnen vaak naar het buitenland. Hierdoor ziet de Nederlandse overheid weinig terug van alle groene regelingen voor schone auto’s.

Dat blijkt uit recente exportcijfers van het VWE die het FD heeft opgevraagd. Vorig jaar zijn er 922 elektrische auto’s geëxporteerd, wat 12% is van het volledig elektrische wagenpark. Meer dan de helft van die auto’s is nog niet eens een jaar oud.

Vooral Noorwegen is een gretige afnemer. Wie in het land elektrisch rijdt hoeft geen tol te betalen, krijgt direct een parkeervergunning en mag over de busbaan de files voorbij rijden. Hierdoor hebben Noren meer geld over voor elektrische auto’s dan Nederlandse particulieren, en zijn de prijzen voor tweedehands auto’s daar hoog. Voor Nederlandse bedrijven is het daarom interessant om een tweedehands elektrische naar Noorwegen te verschepen. Ook landen als Duitsland en Rusland zijn grote afnemers.

Miljoenen aan subsidie

De export pakt ongunstig uit voor het Nederlandse beleid voor vergroening van het wagenpark. Over vijf jaar wil de overheid 200.000 stekkerauto’s in het land hebben en in 2025 moeten dat er zelfs een miljoen zijn. Nederlandse overheid stimuleerde dit afgelopen jaren door middel van allerlei belastingvoordelen, wat in 2013 al neerkwam op €79 mln aan gederfde inkomsten.

Ook steden als Rotterdam en Amsterdam geven tot €5000 subsidie bij de aanschaf van een elektrische auto. In de afgelopen jaren kregen ondernemers soms meer dan de helft korting op een auto, waardoor het aantal voertuigen in Nederland snel opliep. Een deel van de regelingen is in inmiddels niet meer geldig.

Bovag

‘Opvallend dat auto’s alweer binnen een jaar zijn doorverkocht’, zegt een woordvoerder van branchevereniging Bovag. ‘Normaal gaan auto’s pas na drie of vier jaar naar het buitenland, als hun leaseperiode is afgelopen. Dus hier is toch iets anders aan de hand.’

Bovag zelf kan niet precies aangeven wat de reden van de plotselinge export is, maar wijst erop dat veel landen buiten Nederland aantrekkelijke regelingen hebben. Daardoor is vooral export naar Noorwegen aantrekkelijk.

Misbruik van subsidies is volgens de branchevereniging niet aan de hand. ‘De meeste bedragen moet je terugbetalen als je vroeg een auto exporteert, dus dat kan niet de reden zijn.’

Wiebes

Ook het Ministerie van Financiën is verbaasd over de grote export, maar een woordvoerder van staatssecretaris Wiebes stelt dat er geen sprake is van misbruik van subsidie. Ondernemers mogen direct na aanschaf hun elektrische auto verkopen, maar wie dat doet moet wel subsidies terugbetalen.

Export is wel een punt van aandacht, aldus de zegsman. Voor de zomer stuurt de staatssecretaris een nieuw belastingplan voor auto’s naar de Tweede Kamer, waarin ook aandacht zijn voor export.

ANWB

Vereniging ANWB noemt de export onwenselijk. ‘Als je als Nederland koploper wil zijn in elektrisch rijden om luchtvervuiling en klimaatverandering tegen te gaan, moeten die auto’s na aanschaf wel in ons land blijven rondrijden’, aldus Marco van Eenennaam, deskundige elektrisch rijden. De vereniging zou graag zien dat er ook voordeeltjes komen voor particulieren in Nederland. Nu zijn elektrische auto’s vooral aantrekkelijk voor zakelijke rijders.

De gemeente Amsterdam probeert met speciale voorwaarden export te verhinderen. De stad geeft speciale subsidies voor ondernemers die veel kilometers maken in de stad, en eist daarbij dat de eigenaar de auto minimaal een jaar in bezit heeft. ‘We onderkennen het gevaar van export’, zegt een woordvoerder van de gemeente. ‘We zijn in contact met het ministerie van Financiën om te zien hoe erg het nu precies is.’

Elektrificatie

Vooral in vergelijking met de nieuwverkoop is de export groot. In 2014 zijn er ruim tweeduizend elektrische voertuigen bijgekomen, zo blijkt uit het overzicht van het elektrisch wagenpark in Nederland. Maar van de drie nieuwe auto’s die er vorig jaar bijkwamen, verdween er dus weer één naar het buitenland.

Vooral de Nissan Leaf en de Tesla S werden veel geëxporteerd. Bij elkaar vormen deze twee modellen meer dan 90% van de totale export.