Consumentenwaakhond ACM waarschuwt energieleveranciers om ZZP’ers niet te behandelen als zakelijke afnemers. ACM zegt op te treden als leveranciers bijvoorbeeld hoge opzegvergoedingen eisen. Dat maakt de toezichthouder deze vrijdag bekend. Energieleverancier Total Gas&Power gaat voormalige klanten compenseren.
Honderden klachten kreeg de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over de agressieve werving en hoge opzegboetes voor energiecontracten bij ZZP’ers. Dat gebeurde veelal via tussenpersonen die voor energieleveranciers contracten aan de man brachten. Deze zelfstandigen zonder personeel zijn ingeschreven als ondernemer bij de Kamer van Koophandel, maar werken vaak vanuit huis. Tekenen de ZZP’ers voor een kleinzakelijk contract dan vervalt de consumentenbescherming. Dat betekent dat er geen bedenktijd geldt, er niet apart hoeft te worden getekend na een mondelinge toezegging, en, het grootste pijnpunt, dat de maximum opzegboete flink hoger is. De naam van Total Gas&Power werd expliciet genoemd in het consumentenprogramma Radar.
Boete en last onder dwangsom
Maar ZZP’ers en andere ondernemers die vanuit huis werken, zijn lang niet altijd zakelijke klanten, stelt de ACM. Wanneer het merendeel van het verbruik voor privédoeleinden is, dan betreft het gewoon een aansluiting voor een huishouden. En dan geldt wel degelijk de consumentenbescherming. “Wij hebben een brief gestuurd naar alle energieleveranciers waarin we ze waarschuwen”, zegt ACM-woordvoerder Jeroen Nugteren. “Worden de regels niet nageleefd, dan kunnen wij het onderzoek vervolgen, een boete of een last onder dwangsom opleggen.”

“Het is goed dat er duidelijkheid komt over de regels”, zegt Drea Berghorst, woordvoerder van branchevereniging Energie Nederland. Zij zegt dat de club van energiebedrijven de afgelopen tijd constructief overleg heeft gevoerd met de toezichthouder. “Energiebedrijven handelen volgens de zienswijze zoals ACM die nu bekend heeft gemaakt.” ACM stelt overigens dat de toezichthouder bestaande regelgeving opnieuw onder de aandacht brengt omdat er klachten zijn gekomen.
Total
Ook Total Gas&Power stelt bij monde van woordvoerder Yvonne Hoddenbach dat het van belang is dat de richtlijnen helder zijn. “Het is een hele competitieve markt. Wij zijn een relatief nieuwe speler. Werken met tussenpersonen geeft ons de mogelijkheid om in korte tijd structureel marktaandeel te verwerven.” Het werken met tussenpersonen is heel gebruikelijk in de energiemarkt. Nu de regelgeving helder is, past het bedrijf haar beleid aan, aldus Hoddenbach. “ACM heeft duidelijk bij ons aangeklopt.” Klanten die met een te hoge opzegvergoeding vertrokken zijn worden alsnog gecompenseerd. Volgens ACM-woordvoerder Nugteren komt de compensatie neer op zo’n €1,5 mln, Total wil dat bevestigen noch ontkennen.
Ook worden de voorwaarden van klanten die nog een contract hebben bij het bedrijf aangepast, zodat ze voldoen aan de consumentenbescherming. Dat betekent dat zakelijke leverancier Total nu dus consumenten in portefeuille heeft. Het bedrijf maakt van de nood een deugd. “Wij werken toe naar een business to consumer-product”, zegt Total-woordvoerder Hoddenbach. “We willen in ieder geval compliant zijn om consumenten te beleveren.” Om te voldoen aan de voorwaarden om consumenten te leveren is een leveringsvergunning voor kleinverbruikers nodig; maar aangezien dat dezelfde vergunning is die nodig is om zakelijke klanten met een kleinverbruikersaansluiting te beleveren, had Total die al.