Essent gaat de verkooppraktijken van zijn eigen dochter Improvers B.V. onderzoeken naar aanleiding van twee eerdere incidenten, meldt het Algemeen Dagblad donderdag.
Het begin vorig jaar overgenomen bureau kwam deze maand in opspraak door medewerkers die de voicemail van een potentiële klant inspraken en vergeten waren de verbinding te verbreken. In de eerste voicemail werden klanten beschreven als “kankerlijders” van wie het geld alleen nog moet worden “afgepakt”.
In het tweede voicemail-bericht, dat opdook via weblog GeenStijl, zei een verkoper één van zijn verkopen niet op een eerlijke manier te hebben verricht. Omdat “ze toch pas over een week” meten en hij het gros van zijn verkopen naar eigen zeggen wel eerlijk deed, leek hem dat geen probleem.
‘Beter dan deze incidenten’

Essent zegt de twee incidenten ernstig te betreuren en het contract met de betrokken verkopers te hebben verbroken. “Wij voelen aan alles dat we beter zijn dan deze twee voorbeelden”, vertelt een woordvoerder. Niettemin laat de energieleverancier de werkwijze van het eigen salesbureau extern onderzoeken door Deloitte.
Hoe lang het precies gaat duren is nog niet bekend. In afwachting van de resultaten voert Improvers vooralsnog geen opdrachten van Essent uit. Voor een aantal andere opdrachtgevers werkt het bedrijf nog wel, maar het kantoor in Utrecht zou nagenoeg leeg zijn. Improvers zelf laat weten met Essent te hebben afgesproken niet op vragen van de pers te reageren.
Verschillende bureau’s
Improvers werkt met ongeveer vierhonderd ZZP’ers die betaald worden op basis van hun verkoopresultaten. Het door Michel Scheidt opgerichte bureau, groeide de afgelopen jaren hard. In zowel 2017 als 2018 was het één van de FD Gazellen voor snelgroeiende bedrijven. Volgens het Algemeen Dagblad heerst er een sfeer waarbij successen in ‘Amerikaanse stijl’ worden gevierd, bijvoorbeeld met prijzen voor wie een omzet van €25.000 of €250.000 boekt.
Essent werkt met verschillende bureaus voor telefonische verkoop, waarvan zijn eigen dochter er één van is. Het energiebedrijf controleert de werkwijze van de bureau’s met wie het werkt naar eigen zeggen door verschillende “checks and balances”.
Zo worden sommige gesprekken opnieuw beluisterd, worden sommige klanten nagebeld en vraagt Essent zijn nieuwe klanten een score te geven voor de manier waarop de verkoop verliep. Klanten die telefonisch akkoord gaan, krijgen via e-mail alle voorwaarden toegestuurd. Daarna kunnen ze eventueel nog van hun contract af.
De verkoper krijgt in zo’n geval geen provisie en heeft er dus geen belang bij een oneerlijk verhaal te vertellen, benadrukt de woordvoerder van Essent.