Direct naar inhoud

RWS mag benzinepompen en wegrestaurants niet zomaar vergunning voor laadpalen geven — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaald toegangsblok, wat betekent dat je een deel van de inhoud pas kunt lezen als je bent ingelogd en een geldig abonnement hebt.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd: 20 september 2019

Iedereen moet kunnen meedingen naar een vergunning voor elektrische laadpunten bij een benzinepomp, wegrestaurant of servicestation. Dat heeft de rechtbank Noord-Holland afgelopen dinsdag bepaald in een rechtszaak tussen snellaadbedrijf Fastned en Rijkswaterstaat.

De zaak draaide om een vergunning voor een zestal laadpalen die Rijkswaterstaat (RWS) verleende aan het Vandervalk-restaurant aan de A4 op Den Ruygen Hoek (oost). Fastned maakte daar bezwaar tegen, omdat de vergunning was verleend zonder open procedure. Fastned zelf heeft een snellaadstation op die locatie, waarvoor het wel een openbaar proces voor de aanvraag van de vergunning heeft moeten doorlopen. “Wij willen een gelijke behandeling”, zegt Fastned-woordvoerder Kyra Hartlief in een reactie.

Openbare aanbesteding

RWS stelde dat het ging om een aanvullende voorziening, terwijl het station van Fastned een basisvoorziening betreft. Voor basisvoorzieningen moet een openbare procedure worden gevolgd. De vergunning voor een aanvullende voorziening bij een basisvoorziening, zoals een wegrestaurant of benzinepomp, kan alleen worden verleend aan degeen die ook de vergunning heeft voor de basisvoorziening. Dus hoeft er dan geen openbare procedure te zijn.

Maar de rechtbank ziet dat anders. Zij stelt in haar uitspraak dat de mededinging alleen ingeperkt mag worden alleen als er een dwingende reden van algemeen belang is. Fastned had aangegeven interesse te hebben in het verzorgen van de laadpalen bij het Vandervalk-restaurant. Waarom mocht die partij niet meedingen naar de vergunning? RWS noemde het veilig en doelmatig gebruiken van de verzorgingsplek langs de snelweg als reden voor de wijze van vergunningverlening.

Onvoldoende motivering

De rechtbank vind dat een onvoldoende motivering. Zij stelt dat die veiligheid en doelmatigheid ook op andere manieren kan worden bereikt, bijvoorbeeld door extra voorwaarden aan de locatie van de laadpalen in de vergunning. Wie de paal uiteindelijk uitbaat, is voor de verkeersveiligheid weinig van belang, meent de rechtbank. En dus moeten ook laadpalen als aanvullende voorziening worden vergund via een openbaar proces.

Fastned baat verschillende snellaadstations langs snelwegen uit, zowel in Nederland als over de grens. (Bron: Fastned)

Lange reeks rechtszaken

Fastned verloor afgelopen zomer een zaak die aan de andere kant van de snelweg speelde, op Den Ruygen Hoek (west). Daar had zij gesteld dat de doelmatigheid en de veiligheid van de verzorgingsplaats in gevaar kwam wanneer een benzinepomp snelladers als aanvullende voorziening plaatst, terwijl Fastned ook al een station uitbaat. De zaak ging tot aan de Raad van State, maar uiteindelijk kreeg Fastned de deksel op de neus. Twee plaatsen om elektrisch te laden op één station is niet onveilig of ondoelmatig, aldus de hoogste rechter.

Fastned verloor al eerder, samen met Mr Green, een zaak om af te dwingen dat benzinepompen geen snelladers bij hun tankstations zouden plaatsen. Dat mocht wel van de rechter, mits het gaat om ‘aanvullende voorzieningen’. Vervolgens won Fastned de zaak om zelf ook ‘aanvullende voorzieningen’ te mogen bieden, zoals koffie, broodjes en toiletten.