Direct naar inhoud

Tennet past eigen procedures verder aan na Diemer storing — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaald toegangsblok, wat betekent dat je een deel van de inhoud pas kunt lezen als je bent ingelogd en een geldig abonnement hebt.

Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd: 30 juni 2016
De inhoud van dit artikel is gemigreerd. Lijkt er iets mis te gaan, of onderdelen te missen? Neem dan contact met ons op.

Landelijk netbeheerder Tennet voert verbeteringen in de eigen bedrijfsvoering door om de kans op grootschalige stroomstoringen te verkleinen. Die aanpassingen zijn vastgelegd in een plan van aanpak dat Tennet heeft opgesteld naar aanleiding van de grote stroomstoring die vorig jaar ongeveer 1 mln aansluitingen in Noord-Holland en Flevoland trof.

Op 27 maart 2015 werden Noord-Holland en Flevoland enkele uren lamgelegd door grootschalige stroomuitval, nadat er kortsluiting was opgetreden in een 380kV-station van Tennet in Diemen. Deze grootste Nederlandse storing bleek veroorzaakt te zijn door een combinatie van menselijk handelen en een technisch vraagstuk, zo bleek uit twee onderzoeksrapporten van Tennet en onderzoeks- en adviesbureau DNV GL.

Na die onderzoeken zou DNV GL voor Tennet nog een zogenaamde root cause analysis uitvoeren, om door nader onderzoek meer grip te krijgen op de eigen bedrijfsvoering om herhaling te voorkomen. Dat onderzoek is inmiddels afgerond, meldt Tennet. Het levert volgens de netbeheerder geen nieuwe informatie op over de oorzaak van destijds. Wel heeft het geleid tot “inzicht in een aantal verbeterpunten die Tennet kan doorvoeren die het risico op een storing in de toekomst verkleinen”, aldus het bedrijf.

Die verbeterpunten betreffen het aanpassen van een aantal procedures. Volgens Tennet-woordvoerder Johanna Breuning heeft het “diepgravend onderzoek, waarbij elk stapje onder de loep is genomen, een hele lijst” aan mogelijkheden tot aanscherping opgeleverd. Ze geeft enkele voorbeelden. Zo zal Tennet de gemiddelde reparatietijd die gold bij storingen vervangen door een maximale reparatietijd, om er voor de zorgen dat gewenste hersteltijden worden gehaald. Ook komt er een extra controle op de werking van de zogenaamde looptijdbewaking. Die bewaking speelt een rol als er commando’s worden verzonden vanuit het besturingscentrum dat Tennet’s net automatisch aanstuurt. Als er bijvoorbeeld een schakelaar op afstand uit wordt gezet,  moet er binnen een vastgestelde tijd een melding komen dat dit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, en de werking van die looptijdbewaking is nog eens nagelopen.

Verder wil het bedrijf de oorzaken van fail-to-operate-meldingen binnen het besturingssystemen op meer structurele basis bekijken, in plaats van foutmeldingen ad hoc op te lossen. “We willen kijken of bepaalde meldingen vaker voorkomen, bijvoorbeeld bij bepaalde componenten”, aldus Breuning. Daarnaast zal Tennet medewerkers regelmatiger toetsen op hun procedurekennis, om er voor te zorgen dat zij op de hoogte zijn en blijven. Ook zal Tennet de doorlooptijd van onderhoud en vervanging van installaties verkorten. Verder kan de samenwerking tussen beleidsmakers (onderhoudsstrategen) en uitvoerders (opzichters bij stations) worden verbeterd, en de onderlinge overdracht worden verbeterd.

Alle aandachtspunten zijn vastgelegd in een plan van aanpak, dat ter toetsing is voorgelegd aan toezichthouder ACM. Volgens Tennet had het bedrijf een aantal van zulke verbeteringen al zelf opgepakt, en zijn nieuwe aanbevelingen opgenomen in het verbeterprogramma.

Het nieuwe rapport zelf wordt niet gepubliceerd door Tennet. “Het kent technische en procesbeschrijvingen die niet openbaar mogen worden uit beveiligingsoogpunt”, licht Breuning toe. Ook uit privacyoogpunt richting de bij de storing betrokken medewerkers wordt dit nadere onderzoek niet beschikbaar gesteld.

ACM houdt vinger aan pols
Woordvoerder Jeroen Nugteren van de ACM laat weten dat deze toezichthouder “kritisch meegekeken” heeft bij het opstellen van Tennets plan van aanpak. De ACM zal het definitieve plan nu eerst bestuderen en er dan over enkele weken een oordeel over geven. “En daarna zullen we Tennet blijven volgen bij het uitvoeren van het plan.”

Vorige week vond er ook nog een flinke stroomstoring plaats met een Diemens staton als bron. Hier ging het om een 150kV/10kV-station waar een regionaal net van Liander is gekoppeld aan een 150 kV-net van Tennet (dus een ander station dan het in maart 2015 betrokken station). Toen raakte de stroomvoorziening naar zo’n 25.000 huishoudens onderbroken. De oorzaak van deze storing wordt nog onderzocht.

Diemen blijkt vaak het middelpunt van ernstige energieincidenten te zijn. Het was toevalligerwijs ook de plek waar een grote gasexplosie plaatsvond waarbij twee doden bij vallen, nadat het gasnet van Liander werd beschadigd tijdens graafwerkzaamheden. Recent bleek een man uit naam van IS te hebben te hebben gedreigd met een bomaanslag op wat hij aanduidde met “het energieverdelingsnetwerk” in Diemen.