Direct naar inhoud

ACM: aanbieders energie slaan informatieregels in de wind — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaald toegangsblok, wat betekent dat je een deel van de inhoud pas kunt lezen als je bent ingelogd en een geldig abonnement hebt.

Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd: 27 mei 2015
De inhoud van dit artikel is gemigreerd. Lijkt er iets mis te gaan, of onderdelen te missen? Neem dan contact met ons op.

Aanbieders van energie houden zich niet aan de afspraak om consumenten volgens de wettelijke regels te informeren. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt vast. Om ervoor te zorgen dat leveranciers regels correct uitvoeren legt de waakhond een last onder dwangsom op aan de “ergste gevallen”. Dat zegt teammanager Energie Robert Spencer van de ACM tegenover Energeia.

De ACM heeft op basis van onderzoek vastgesteld dat het “slecht gesteld” is met de informatievoorziening aan energieconsumenten. Leveranciers zijn vaak onvolledig in de informatie die wordt gegeven aan klanten en potentiële nieuwe klanten, aldus de ACM. Dit gaat volgens de toezichthouder ten koste van de vergelijkbaarheid van energiecontracten. “Als een leverancier bijvoorbeeld niet volledig is in het geven van informatie over kosten, dan weet een consument niet wat hij bij het aangaan van een contract gaat betalen”, zegt Spencer. De teammanager noemt dat “ernstig”. Spencer wijst er ook op dat leveranciers die zich wel netjes aan de regels houden daardoor in eerste instantie duurder kunnen lijken dan concurrenten die dat niet doen.

“De tijd van praten is voorbij”

ACM

“De tijd van praten is voorbij”

Robert Spencer, Teammanager Energie, ACM

Aanbod op maat
Het verstrekken van goede informatie door energieaanbieders -zowel wederverkopers, leveranciers als prijsvergelijkers- aan consumenten heeft al lange tijd de aandacht van de ACM. In november 2014 publiceerde de toezichthouder het document ‘Informatievoorziening op de consumentenmarkt voor energie’. Daarin staan afspraken en wettelijke regels waar leveranciers zich aan moeten houden, zodat energieconsumenten juiste informatie krijgen en een eerlijke vergelijking en keuze kunnen maken bij het sluiten van een energiecontract. Leveranciers moeten bijvoorbeeld dezelfde terminologie gaan hanteren. Ook moeten ze vanaf 1 juli een zogenoemd aanbod op maat aanbieden, waarbij een kleinverbruiker een energie-aanbod krijgt op basis van zijn of haar eigen situatie, dus niet op basis van gemiddelde gegevens.

Spencer ziet het nog “te vaak” fout gaan bij de informatieverstrekking door leveranciers. “Bovendien zien wij een aantal partijen de nieuwe afspraken over het aanbod op maat implementeren op een onjuiste manier. Dat gebeurt op een manier waarbij het lijkt op een juiste uitvoering, maar dit niet het geval is. We hebben vastgesteld dat er internetmodules worden ontwikkeld voor een energie-aanbod dat is toegespitst op de situatie van een huishouden, maar als je gaat kijken naar de input werkt men nog steeds met gemiddelden.” Het beeld ontstaat volgens de ACM dat aanbieders niet aan hun informatieverplichtingen willen voldoen en consumenten hierdoor op het verkeerde been willen zetten of een onvolledig beeld willen schetsen.

Dwingend instrument
Spencer weigert in dit stadium om namen en rugnummers te noemen. De ACM gaat wel over tot handhaving, meldt de toezichthouder. “De tijd van praten is voorbij”, stelt de ACM. Spencer zegt dat een aantal leveranciers een last onder dwangsom krijgen; dus een oplopende boete die wordt opgelegd als de betreffende leverancier geen verbeteringen doorvoert. De last onder dwangsom wordt opgelegd aan enkele leveranciers voor “de zwaarste overtredingen”. De ACM rekent erop dat leveranciers hun informatievoorziening op orde brengen, om de definitieve boeteoplegging te voorkomen en om te voorkomen dat hun naam bekend wordt bij een boetebesluit. Spencer noemt de last onder dwangsom een “dwingend instrument”.

De toezichthouder gaat van start met een vervolgonderzoek naar de informatievoorziening door leveranciers via telemarketing en verkoop aan de deur en op straat. Ook de informatievoorziening op jaar- en eindafrekeningen wordt extra bekeken. Naast het aanbod kijkt ACM ook naar de informatie die consument ontvangt nadat het aanbod aanvaard is. Afhankelijk van de uitkomsten kunnen ook hieruit handhavingsacties voortkomen, waarschuwt de ACM.