Direct naar inhoud

Plannen voor miljardeninvestering batterijenfabriek Eemshaven in ijskast gezet — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 25 mei 2023

Een mogelijke miljardeninvestering voor een grote batterijenfabriek in de Groningse Eemshaven is onzeker geworden. De Brits-Koreaanse batterijenproducent Eurocell EMEA kondigde vorig jaar aan een grote fabriek te willen bouwen in Noord-Nederland. Maar het ambitieuze project is in de ijskast beland, zo verneemt het FD van diverse bronnen.

Interne problemen bij het Zuid-Koreaanse moederbedrijf van Eurocell zijn mogelijk debet aan de al dan niet tijdelijke stopzetting van het project. “De plannen van Eurocell staan on hold”, zegt een woordvoerder van de NOM, de investerings- en onwikkelingsmaatschappij voor Noord-Nederland. De NOM is een belangrijke gesprekspartner voor Eurocell.

De Eemshaven. (Foto: Groningen Seaports)

Het Brits-Koreaanse bedrijf verklaarde in augustus vergevorderde gesprekken te voeren met overheden en de NOM. In een toelichting tegenover het FD zei chief commercial officer Nick Clay van Eurocell destijds dat 85% van de financiering om een Europese fabriek te bouwen rond was. Het zou gaan om een initiële investering van $800 mln die later zou kunnen oplopen tot een bedrag van $2 mrd.

Toen al was duidelijk geworden dat Eurocell zich vooral zou richten op een vestiging in de Eemshaven voor zijn in Zuid-Korea ontwikkelde batterijtechnologie. Die moet toepassingen opleveren voor laadinfrastructuur, automotive en mobiliteit.

Niets meer vernomen

Een definitieve investeringsbeslissing voor een grote fabriek in Nederland zou binnen enkele weken worden genomen, maar meer dan negen maanden later is daar nog geen enkele sprake van. De NOM heeft een geheimhoudingsovereenkomst getekend en kan daarom geen nadere mededelingen doen over het waarom van de situatie.

NFIA, het Netherlands Foreign Investment Agency en Groningen Seaports, de uitbater van de havens van Delfzijl en Eemshaven, zwijgen als het graf. Agentschap NFIA, onderdeel van Economische Zaken, heeft de taak buitenlandse bedrijven naar Nederland te halen. Eurocell reageert niet op vragen.

Een bron die niet bij naam genoemd wil worden verklaart echter dat er interne problemen zijn bij het Zuid-Koreaanse moederbedrijf. “Er is daar gedoe tussen diverse groepen aandeelhouders. Die problemen moeten eerst worden opgelost.”

Autocoureur

De Groningse CDA-gedeputeerde IJzebrand Rijzebol (onder meer Economische Zaken) is er nog niet van op de hoogte dat de gesprekken met Eurocell zijn gestaakt. Enkele maanden geleden was hij voor het laatst bij het overleg met Eurocell betrokken. Hij neemt de zaak luchtig op. Uitstel of vertraging hoeft geen afstel te betekenen, benadrukt hij. Bovendien willen veel bedrijven zich in de Eemshaven vestigen, zegt hij. “En dat is een heel divers gezelschap, van elektrisch vervoer en recycling tot batterijen. De vraag naar bedrijfsterreinen is er zeer groot.”

CEO van Eurocell EMEA is of was in elk geval tot voor kort Recardo Bruins, ook wel Roelof Bruins, genoemd. Bruins werd geboren in Zuid-Korea en op jonge leeftijd door een Nederlandse familie geadopteerd. Hij groeide op in het Drentse Zwartemeer, dichtbij Emmen. Op latere leeftijd vertrok hij opnieuw naar Seoul en maakt hij naam als autocoureur. Commercieel directeur Nick Clay, die eerder nog bezwoer dat de batterijenfabriek er zeker zou komen, is de afgelopen maanden bij het bedrijf vertrokken.

Energietransitie

Eerder toonde de NOM zich enthousiast over de plannen van Eurocell. “Dit is een geweldige bijdrage aan de energietransitie in (Noord)-Nederland”, liet algemeen directeur Dina Boonstra vorig jaar weten. Ook was ze positief over het voornemen van Eurocell om met het project honderden directe en indirecte banen te creëren.

Eurocell beweert dat zijn batterijen tien keer langer meegaan dan conventionele lithium-ionbatterijen. De batterijcellen zijn volgens het bedrijf veiliger, kunnen sneller worden opgeladen, gaan langer mee en kunnen werken in extremere temperatuuromstandigheden.

Mocht het project in de Eemshaven alsnog doorgang vinden, dan treedt in elk geval een forse vertraging op. Eurocell wilde namelijk in de Eemshaven al in 2023 beginnen met de productie van geavanceerde batterijcellen voor Europese klanten.

De Taiwanese accuproducent ProLogium maakte vorige maand bekend een miljardenfabriek neer te zetten in het noordwesten van Frankrijk. Nederland en Duitsland waren ook in de race, maar visten na persoonlijk lobbyen van president Emmanuel Macron achter het net.