Direct naar inhoud

Reputatieschade dreigt voor Heijmans na ruzie met Tennet — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in genre: Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 16 oktober 2018

De reputatie van Heijmans loopt averij op door een conflict met netbeheerder Tennet. Na een recordverlies in 2016 leek de bouwer de oude probleemprojecten eindelijk achter zich te laten. Bij de halfjaarcijfers liet de bouwer nog een verdubbeling van het bedrijfsresultaat zien, mede dankzij de sterke woningmarkt. Maar nu Tennet een contract van €250 mln voor de bouw van hoogspanningsmasten ontbindt, is er bij beleggers vrees dat dit een wissel trekt op de resultaten en of het risicomanagement wel op orde is.

Hoogspanningsmasten in het Achterhoekse Silvolde. De masten die Heijmans en Europoles zouden bouwen leken op dit ontwerp, maar weken op verschillende punten af waardoor er later problemen met Tennet ontstonden. (Foto: Flip Franssen/HH)

Maandag maakte de koers van het aandeel van de beursgenoteerde bouwe al een duikeling van 14%. Dinsdag daalde het aandeel nog eens ruim 4% in waarde. De grote angst is dat een schikking of rechtszaak Heijmans blootstelt aan een miljoenenclaim. Zo heeft Tennet gedreigd haar “aanzienlijke schadepositie te verhalen” als een minnelijke schikking uitblijft.

‘Ontwerp Heijmans en Europoles was een van problemen’

Een goed ingevoerde bron zegt dat de nieuw ontworpen hoogspanningsmast een van de problemen is. In Nederland zijn op meerdere hoogspanningstracés al zogenoemde Wintrack-masten geplaatst. Die exemplaren zijn echter afkomstig van VDL en van staal. Bij de aanbesteding die Heijmans en partner Europoles wonnen, mochten inschrijvers op basis van voorschriften met een eigen ontwerp komen. Heijmans en partner Europoles wonnen met een variant van beton en staal. Ook op andere punten week het ontwerp af ten opzichte van de eerdere masten, bijvoorbeeld voor de wijze waarop onderhoud uitgevoerd zou worden.

Volgens analist Philip Ngotho van ABN Amro is het conflict “pijnlijk” voor Heijmans, juist omdat de afgelopen anderhalf jaar de boodschap was dat Heijmans veel beter kijkt welke risico’s het op zich neemt en alleen projecten doet waarvan de bouwer weet dat hij die kan. “Het is pijnlijk dat zo’n grote klant het vertrouwen opzegt. Het tweede is dat Heijmans in zee is gegaan met een partner die financieel niet al te solide blijkt”, aldus Ngotho. Het Duitse Europoles heeft faillissementsbescherming aangevraagd. “Ook het uitkiezen van een geschikte partner hoort onderdeel van het risicomanagement te zijn.”

Kwartaalupdate

Een woordvoerder van Heijmans kan niet zeggen of Heijmans bij de kwartaalupdate op 31 oktober al meer duidelijkheid kan geven. “We voeren nu intensieve gesprekken over de juridische en financiële consequenties. Het heeft de hoogste prioriteit en we melden meer zodra het kan.” Inhoudelijk wil de woordvoerder niet meer melden, ook niet of het ontwerp een rol speelde of dat ingebruikname in 2020 volgens Heijmans wel mogelijk was. Ook Tennet wil inhoudelijk niet op het geschil ingaan.

De bron stelt dat Heijmans het project te veel heeft benaderd als een regulier infraproject. “Hoogspanning is echt een andere wereld. Bij Rijkswaterstaat kun je afspreken dat je risico’s overneemt, of heeft Rijkswaterstaat de luxe om later nog aanpassingen te kunnen doen. Bij Tennet draait alles om leveringszekerheid. Alles moet kloppen, anders valt de stroom uit.”

Vertrouwen weg

Ondanks ontwerpaanpassingen en uitvoerige overleggen was volgens hem bij Tennet het vertrouwen weg dat het hoogspanningstracé in Zeeland in 2020 gereed en geschikt is. In dat jaar opent windpark Borssele II en dan is de bestaande energieinfrastructuur op piekmomenten niet langer toereikend. Dat betekent dat Tennet moet betalen om elders productie uit de markt te nemen om het net te behoeden voor overbelasting.

Dat kan fors in de papieren lopen. Vorig jaar was Tennet voor dit zogenoemde congestiemanagement op het Nederlandse en het Duitse net in totaal €40 mln kwijt, meldt de woordvoerder van Tennet.