De uitbraak van het coronavirus en vooral de maatregelen ter bestrijding daarvan hebben een groot effect op bedrijven. Hoe gaan zij daar in de dagelijkse praktijk mee om? En wat zijn de effecten op de langere termijn? Het vijfde deel uit een serie over de gevolgen van de crisis voor de energiesector: Centrica Business Solutions.
Twee formulieren met stempel en handtekening hebben de monteurs van Centrica Business Solutions nodig om de grens met België over te steken als ze klanten willen bezoeken. Papieren formulieren. “Het is heel old school”, zegt Arno van Mourik, directeur Benelux bij het bedrijf. “We noemen het intern het Covid-19-formulier.”
Thuisbatterijen voor netbalancering
Centrica Business Solutions werkt aan het integreren van thuisbatterijen in de bestaande virtuele energiecentrale. “We zoeken een partij die de batterijen in de markt zet, en combineert met onze technologie”, zegt directeur Arno van Mourik. “In principe gaan we dit jaar grote stappen maken.” Of dat betekent dat een partner al in beeld is, kan het bedrijf niet bevestigen.
Het bedrijf kreeg met de overname van het Belgische Restore een virtuele energiecentrale in huis en de technologie om dat mogelijk te maken. Die virtuele centrale bestaat nu voornamelijk uit industriële partijen en een batterijpark. Daarmee kan door verbruik op te schalen elektriciteit aan het net onttrokken worden, of door de productie te verminderen juist stroom op het net gelaten worden. Er waren al langer plannen om thuisbatterijen toe te voegen. In Engeland is dat nu gelukt, in navolging van een eerste pilot met boilers die naar tevredenheid was verlopen.
De Nederlandse markt is notoir onaantrekkelijk voor thuisbatterijen. Omdat huiseigenaren zelf opgewekte energie kunnen salderen met het eigen verbruik, is er geen noodzaak om energie op te slaan. Maar het salderen gaat verdwijnen, en Centrica denkt met het aanbieden van flexibiliteitsdiensten een extra verdienmodel in huis te hebben. Eneco-dochter Peeeks biedt een vergelijkbare dienst aan, maar dan met slimme boilers en warmtepompen.
Crisisoverleg
Elke dag, vaak twee keer per dag, heeft Van Mourik met zijn team crisisoverleg. Ze maken dan een plan voor de volgende dag. “We gaan een lijstje af met alle teams. Zijn er IT-problemen, kunnen de mensen vanuit huis werken, spreken we onze klanten? Logistiek, voorraden, komen er nog spullen binnen? We hebben intensief contact met onze leveranciers. De meeste zitten in Europa, het gaat wat stroever maar we hebben nog geen problemen ondervonden.” Van Mourik klopt af, het geluid is duidelijk te horen via de Teams-verbinding. Ook dit interview wordt op afstand gehouden.
Centrica Business Solutions biedt oplossingen voor de energietransitie. Het is de technologiedochter van het Britse energiebedrijf Centrica, en heeft in Nederland en België de afgelopen jaren een aantal bedrijven gekocht met nieuwe en bewezen technologie die de weg naar een duurzame toekomst plaveit. Dat zijn bijvoorbeeld het Nederlandse Ener-G Nedalo, exploitant van WKK’s en verwarmingssystemen, en de Belgische aggregator Restore. Arno van Mourik is directeur van de Benelux-tak van het bedrijf.
Mobiele printer
Het meest direct is de coronacrisis voelbaar in het uitvoerende werk, de dertig monteurs die in het veld bezig zijn met het onderhoud van energie-installaties bij bedrijven, kantoren en ziekenhuizen. Neem nu de grensrestricties met België. Van Mourik: “De ene dag hadden we een formulier nodig om de grens over te kunnen. Daags erna kregen we bericht dat er een tweede formulier nodig is. Dat regelen we dan.” Alle monteurs hebben in hun werkbusje een mobiele printer, waarmee ze de formulieren kunnen uitprinten om aan de grens te laten zien. “Dat hadden we gelukkig al geregeld voor de crisis.”
Centrica hanteert strikte regels voor de monteurs in het veld, al voordat het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ was opgesteld. Klanten worden tevoren gebeld om te zorgen dat installaties kunnen worden bereikt zonder dat er fysiek contact nodig is. “Al staan de mensen vijftig meter verderop, we bellen ze toch mobiel om te overleggen”, zegt Van Mourik. Werk aan installaties die niet kunnen worden bereikt zonder menselijk contact, en die geen dringend onderhoud behoeven, wordt voorlopig even uitgesteld.
Multinational Centrica heeft ook een vestiging in Italië, en zag daar wat het coronavirus en de maatregelen om het tegen te gaan tot gevolg hadden. De Nederlandse tak was dus enigszins voorbereid. “Het is heerlijk zo’n grote moedermaatschappij”, zegt Van Mourik. “Er zijn daar health and safety specialisten, de protocollen zijn een paar weken geleden al uitgewerkt en uitgerold.”
Virtuele energiecentrale
Centrica Business Solutions heeft ook een virtuele energiecentrale, waarmee het bedrijf diensten aanbiedt om het elektriciteitsnet te balanceren. Het kan bijvoorbeeld vragen aan grootverbruikers van energie om het verbruik een tandje bij te zetten en zo meer energie uit het net te halen, of juist een tandje terug te schroeven, en zo wat meer stroom in het net te laten. De afgelopen weken is vaker gevraagd om verbruik op te schroeven, zegt specialist Wim Vaasen. “Maar het is te vroeg om te spreken van een trend”, waarschuwt hij. Centrica ziet nog niet dat grote bedrijven afschakelen. De energieprijzen zijn laag, maar dat betekent ook juist dat sommige bedrijven hun productie opschroeven. Vaasen: “Aan lage prijzen zit ook een verdienkant.”
Maar heel ver vooruit kijken, hoe de huidige crisis het energieverbruik beïnvloedt, gebeurt nog niet bij Centrica Business Solutions. “De werkelijke impact is nog niet duidelijk”, zegt Van Mourik. “Nood breekt wet, ineens kunnen heel veel dingen wel.” Wat dat betekent voor de energietransitie, het werkgebied van het bedrijf, daar waagt hij geen voorspelling aan. “Het kan tot een bewustwording leiden, tot een bepaalde versnelling.”
Kansen ziet Van Mourik ook. Centrica Business Solutions heeft de kennis en kunde voor een virtuele energiecentrale in huis, en opereert al jaren zo’n centrale. Van Mourik: “Hier zijn balanceringsdiensten voor het net wel interessant, omdat er geen geldelijke investering nodig is voor de deelnemende bedrijven. We zouden dus kunnen zeggen dat dit voor bedrijven een kans is om in te stappen en deel te nemen aan de virtuele energiecentrale.”
Bedrijf in coronatijd
Lees hier de andere artikelen uit de serie ‘Bedrijf in coronatijd’:
Warmtebedrijf Eteck maakte in zijn 125-jarig bestaan wel meer crises mee
Tennet: ‘Als je projecten stil gaat leggen, kun je eigenlijk niet meer terug’