Direct naar inhoud

Implementatie ‘aanbod op maat’ lijkt gelukt bij energiebedrijven — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaald toegangsblok, wat betekent dat je een deel van de inhoud pas kunt lezen als je bent ingelogd en een geldig abonnement hebt.

Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd: 9 juli 2015
De inhoud van dit artikel is gemigreerd. Lijkt er iets mis te gaan, of onderdelen te missen? Neem dan contact met ons op.

Energiebedrijven lijken te voldoen aan de wettelijke eis om vanaf deze maand een zogenoemd aanbod op maat te bieden aan consumenten. Dat meldt branchevereniging Energie-Nederland bij navraag. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert of de implementatie inderdaad goed is.

Het aanbod op maat houdt in dat energieaanbieders aan (potentiële) klanten inzichtelijk moeten maken wat deze gaan betalen als ze een contract sluiten. “Met het aanbod op maat wordt nog duidelijker wat een aanbieding exact inhoudt en kan de klant de aanbieding beter vergelijken met andere aanbiedingen én met de daadwerkelijke overeenkomst en de energienota die de klant krijgt”, aldus Energie-Nederland over de verplichting die geldt vanaf 1 juli.

“Ons beeld is dat de energiebedrijven de afgelopen maanden hard hebben gewerkt aan het implementeren van aanbod op maat, we hebben geen signalen ontvangen dat de datum van 1 juli daarbij niet is gehaald”, laat woordvoerder Sjoerd Marbus van Energie-Nederland weten. De brancheorganisatie heeft de gedragscode Consument en Energieleverancier aangepast per 1 juli. De doorgevoerde wijzigingen houden onder meer verband met het aanbod op maat en het document Informatievoorziening Consumentenmarkt voor Energie van ACM.

Woordvoerder Saskia Bierling van de ACM laat in een reactie naar de invoering van het aanbod op maat dat het een goed signaal is dat energieleveranciers volgens het overzicht van Energie-Nederland de zaken op orde hebben. “Uiteraard zullen we niet nalaten om dat zelf ook nog even te controleren. Op de uitkomsten daarvan kunnen we nu uiteraard nog niet vooruit lopen”, meldt Bierling. Teammanager Energie Robert Spencer van de ACM benadrukte onlangs in gesprek met Energeia dat energiebedrijven de informatievoorziening waaronder het aanbod op maat op de juiste manier moeten invoeren. Als dit niet gebeurt zal de ACM volgens hem optreden.