Direct naar inhoud

Powerpeers van start als ‘Whatsapp voor energie’ — artikel bevat een betaalmuur

Dit artikel heeft een betaalde toegangsblokkering, wat betekent dat een deel van de inhoud pas kan worden gelezen als u bent ingelogd en een geldig abonnement heeft.

Geplaatst in sectie:
Geschreven door:
Gepubliceerd op: 13 juni 2016
De inhoud van dit artikel is gemigreerd. Lijkt er iets mis te gaan, of onderdelen te missen? Neem dan contact met ons op.

Het nieuwe deelplatform voor groene energie Powerpeers, uit de koker van Nuon-moeder Vattenfall, gaat dinsdag van start. “Klanten kunnen kiezen aan wie ze hun energie willen leveren en van wie ze willen afnemen, in een zelf gekozen community. Een beetje zoals bij de groepjes van Whatsapp”, zegt oprichter van Powerpeers Lars Falch.

Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaf in januari van dit jaar leveringsvergunningen voor het verkopen van gas en stroom aan kleinverbruikers aan Powerpeers, een bedrijf dat Vattenfall naast Nuon in Nederland positioneert. Powerpeers wil een eigen klantendatabase gaan opbouwen en ontwikkelde daarvoor een eigen ‘energy sharing’-platform. Het bedrijf kiest voor een opzet waarbij klanten verschillende lokale groene energiebronnen “in een mandje” kunnen bundelen.

Dat zogenoemde mandje kan door klanten worden gevuld met maximaal tien verschillende, herleidbare bronnen. “We hebben al een kleine portfolio opgebouwd, met windboeren en een zonnepark”, zegt Falch. “Maar mensen kunnen ook kiezen voor de stroom van iemand die ze kennen, de buurman of een familielid.”

Vandebron, maar net anders
Mensen die energie leveren via Powerpeers moeten om die reden beschikken over een slimme meter, aldus Falch, want op die manier kan de verrekening van geleverde en afgenomen energie op kwartierbasis administratief worden ‘gekoppeld’. Via die directe koppeling kan het volgens Powerpeers niet voorkomen dat iemand energie afneemt van een groene productiebron op een moment dat deze niet werkelijk produceert. “Kortom: als je langs een windmolen komt die stilstaat kan het bij ons niet voorkomen dat je daar administratief wel stroom van afneemt”, illustreert Falch.

Powerpeers verwacht dat er veel animo bestaat bij particulieren om een eigen clubje te starten met bronnen voor het delen voor energie. Falch ziet daarbij een brede doelgroep. “Een oudere groep ziet het wel zitten om steeds meer met elkaar te delen, binnen een eigen kring. En de technologie en vernieuwing van het delen van energie spreekt jongeren aan”, denkt hij. De één-op-één-koppeling van kleinverbruikers onderscheidt Powerpeers volgens medeoprichter Michiel Ooms van andere platforms, zoals ook Vandebron waar Powerpeers mee vergeleken wordt. Daar kunnen particulieren wel hun eigen duurzame set van energiebronnen vormgeven en energie verkopen, maar niet zoals bij Powerpeers kiezen voor directe koppeling met een vriend of wijkgenoot met een combinatie van opwekkers.

B2B2C
Ook zakelijke groepen, bedrijven of organisaties, kunnen worden opgezet onder de vlag van Powerpeers. “Een sportclub met zonnepanelen kan dit bijvoorbeeld aanbieden aan leden via een community op ons platform”, stelt Falch. B2B2C, noemt de ondernemer dit. Ofwel: business to business to consumer. Hij denkt dat in de loop van het jaar dit soort de eerste grotere clubs bekend gemaakt kunnen worden.

Verder hoopt hij dat de groep van producenten en consumenten steeds diffuser wordt, zodat geen tweedeling ontstaat. “Mensen die geen mogelijkheid hebben voor zonnepanelen op hun dak kunnen straks participeren in een zonnepark en de stroom zelf afnemen, maar net zo goed delen met iemand anders”, voorziet de directeur. Powerpeers wil binnen de energiegroepjes inzichtelijk maken hoe de stromen lopen. “Je kunt altijd zien wie jouw energie afneemt.” Energie van elkaar, luidt de slogan van Powerpeers. Dat geeft het bedrijf een praktische vertaalslag, door te gaan werken met fotootjes van aan- en afnemers van energie.

Certificaatloos
Het Vattenfall-label ziet zichzelf vooral als een soort cupido, die mensen bij elkaar brengt en de aan elkaar gelinkte energiestromen kanaliseert. Falch legt uit dat het businessmodel van Powerpeers bestaat uit een vaste maandelijkse fee van EUR 6,99. Daarnaast rekent de leverancier een “geringe marge” op de verkochte energie. Powerpeers biedt deelnemers een terugleververgoeding van 11 cent per kWh en vindt dat zelf relatief hoog. Met certificaten vergroend gas koopt Powerpeers via de energiebeurs in, mogelijk volgen er later ook groengasbronnen in de portfolio, zodat afnemers ook hun eigen gasbron kunnen uitkiezen.

Powerpeers tekent bij het businessmodel een niet onbelangrijk detail aan: in de huidige wet- en regelgeving is de energie die kleinverbruikers met elkaar uitwisselen strikt genomen niet duurzaam. “Certificaten voor groene stroomproductie worden pas vanaf grotere volumes afgegeven, vanaf 1 MW, daar kom je als huishouden niet aan. Het is niet aan ons om te zeggen dat de wet- en regelgeving anders moet worden, maar waarschijnlijk zal het uiteindelijk wel passen bij de trend van lokale, kleinschalige energievoorziening.”