WoonEnergie van energiebedrijf Eneco neemt de klantenportefeuille van leverancier Robin Energie over. Dat bedrijf kapseisde twee weken geleden. Robin richtte zich op klanten met een krappe beurs en had circa 27.000 klanten, aldus curator Maarten Jansen van advocatenburau AVVR.
Het faillissement van de Veenendaalse energieleverancier Robin Energie werd op 28 februari uitgesproken door de rechtbank Midden-Nederland. De leveringsvergunning werd toen ook ingetrokken. Op dat moment ging de teller lopen: binnen tien dagen moesten alle voormalige Robin-klanten elders onderdak hebben gevonden. De curator zocht een overnamekandidaat -zou dat niet lukken, dan worden de klanten via een verdeelsleutel toegewezen aan de bestaande leveranciers. In de tussenliggende periode garanderen hoogspanningsnetbeheerder Tennet en gastransportbeheerder Gasunie de levering. De klanten mogen in die periode niet overstappen van leverancier.
Eneco
Eneco’s verkopers in opspraak
Na negatieve berichtgeving over colportagepraktijken van Nuon en telefonische verkoop van Essent, blijken ook de verkopers die voor Eneco aan de slag zijn niet allemaal even zuiver te handelen, schreef het Algemeen Dagblad afgelopen zaterdag. Commercieel directeur Hans Peters zei in de krant “tranen in de ogen” te krijgen van de berichtgeving.
De interne kwaliteitscontroles bij het energiebedrijf worden aangescherpt. Zo worden alle huishoudens die via colportage een contract hebben afgesloten nagebeld, en heeft Eneco een projectgroep opgericht om met verdere verbetering te komen. Eneco wil met de andere energieleveranciers, branchevereniging Energie Nederland en toezichthouder ACM om tafel, om te overleggen hoe dergelijke praktijken kunnen worden voorkomen.
ZZP-ers
De salespijlen van energiebedrijven worden de laatste tijd met name gericht op ZZP-ers die vanuit hun woonhuis werken. Zij sluiten dan een zakelijk contract af, waarvoor de reguliere consumentenbescherming voor op afstand kopen ontbreekt. Dergelijke eenpitters worden gebeld door partijen met handelsnamen als Zakelijk Energiecollectief, Collectief Ondernemend Nederland, de Onafhankelijke Energievergelijker en de Regionale Energievergelijker.
Deze partijen verkopen energiecontracten voor energieleveranciers en verdienen een bedrag per verkocht contract. Mocht één handelsnaam in opspraak komen, dan is het niet ingewikkeld om verder te gaan met een andere handelsnaam. Dat maakt het lastig om te weten welke partijen betrouwbaar zijn, en welke niet.
Essent
Leverancier Essent had verkoopbedrijf Improvers overgenomen om zo meer controle te krijgen over de schimmige wereld van de direct sales. Dat is, gezien de recente ophef rondom stuitende voicemails van de verkopers van dat bedrijf, niet gelukt. Staatssecretaris Mona Keijzer stelde in oktober voor om van een ‘bel-me-niet-register’ over te stappen naar een bel-me-wel-register. Essent stelde al eens eerder voor om eenzelfde soort register voor huis-aan-huis-verkoop te introduceren.
In het geval van Robin Energie heeft Eneco-dochter WoonEnergie zich dus opgeworpen als koper. Dat bedrijf richt zich specifiek op woningcorporaties en huurders, en heeft volgens Eneco veel ervaring met mensen in de schuldhulpverlening. Dat is ook de doelgroep waar Robin Energie zich op richtte. Deze mensen staan onder toezicht van een bewindvoerder, die zorg draagt voor het betalen van de energierekening. Eneco-woordvoerder Arie Spruit: “Er zit overlap tussen de twee doelgroepen, huurders en corporaties enerzijds en bewindvoerders en mensen in de schuldhulpverlening anderzijds. WoonEnergie wil zich verder specialiseren in die tweede groep.”
Eneco doet geen uitspraken over de financiële afwikkeling, maar curator Jansen laat weten dat het bedrag per contract hoger lag dan bij de recente overname van de Energieflex-portefeuille door Innova. Uit dat faillissementsverslag blijkt dat er zo’n €2 mln is betaalt voor zo’n 100.000 aansluitingen of contracten. Robin Energie had 27.000 klanten en 45.000 aansluitingen, aldus de curator. Er is door vier partijen geboden op de portefeuille.
Lastige portefeuille
“Het is een lastige portefeuille”, zegt Jansen. “Het zijn veelal niet de best betalende klanten. En daar komt bij, dat van een aanzienlijk deel van de klanten de meterstanden niet bekend zijn, omdat ze geen slimme meter hebben. Dit zijn geen mensen die eenvoudig iemand binnenlaten.” Dat maakt ook het berekenen van de eindafrekeningen complex, aldus de curator. Iets meer dan 40% van de klanten heeft nog analoge meters, en bij hen zijn de meterstanden lang niet altijd bekend. “Dan krijg je schattingen op schattingen.” De curator onderzoekt of het mogelijk is om een eindafrekening te maken, op welke termijn dat zou kunnen en welke kosten daarmee zijn gemoeid.
De overname betekent dat vanaf afgelopen weekend alle voormalige Robin-klanten overgeschreven zijn in de systemen van WoonEnergie. Zij hebben nu een variabel contract, en het staat hen vrij om over te stappen naar een andere leverancier. Of WoonEnergie hen een vast contract gaat aanbieden kon de leverancier deze maandag niet bevestigen.
Innova en Energieflex
De overname van een dergelijke portefeuille is daarmee enigszins een gok, bleek ook na de overname van de voormalige Energieflex-klanten door Innova afgelopen november. De Consumentenbond laat weten veel klachten te hebben gehad over voor klanten verrassend hoge eindafrekeningen. “Het zijn allemaal individuele gevallen, maar het zijn er wel veel”, zei woordvoerder Joyce Donat daar eerder over. “We weten niet hoe dat komt, dat hebben we aan Innova gevraagd.”
Innova laat weten dat het een brief met uitleg aan de Consumentenbond heeft gestuurd. “Hoge nota’s kunnen ontstaan als mensen overstappen nadat ze een contract bij ons hebben aanvaard”, legt Innova-man Paul Louwers uit. “Dan is er een opzegvergoeding en kan de nota hoger zijn dan verwacht.” Ook zijn de tarieven hoger dan de tarieven die Energieflex rekende, omdat de markt omhoog is gegaan -niet toevallig ook de reden dat Energieflex uiteindelijk het loodje legde. “Wij springen wel in op klachten, leggen de situatie nog een keer uit”, zegt Louwers. Dat is terug te zien in de beantwoorde klachten op het Klachtencompas van de Consumentenbond, al blijft er gemor klinken.
